Bild
Nästa artikel

Volvo 240: Nu med varvräknare

VÅRA KLASSIKER

Det finns mer och mindre nödvändiga mätare i en bil. Varvräknare är ett måste, tycker Carl Legelius.

Min Volvo 240 GL har servostyrning. Den har dragkrok och motorvärmare. Den har också en reflexramp men den ligger fortfarande kvar i originalkartongen. Sedan har den inte så mycket mer. Och det tycker jag är bra. Ju mindre utrustning desto mer känns den som en Volvo 240. Vilket den ju är.
Men en sak har jag saknat: Varvräknare.
Varje gång man vill veta hur snabbt vevaxeln roterar får man istället veta hur sen man är. På varvräknarens naturliga plats sitter en stor klocka. 
Alltså har jag hållit lite koll på Tradera och Blocket efter en varvräknare – och en liten klocka att sätta i konsolen bredvid mätarhuset. Men de är dyra, mycket dyra. Och jag är snål.
Därför har saken fått bero. Hela sommaren. Men på Falumarknaden fann jag plötsligt en hel instrumentpanel till en 240. Sprucken och blekt men i den satt ett mätarhus med varvräknare och en liten klocka! Billigt, mycket billigt. Och det är ju bra när man är snål.
Men att montera varvräknaren – skulle jag klara det själv? Jodå, efter två sekunders googlande hade jag hittat dels original monteringsbeskrivning i pdf-form på www.240.se, dels ett par inlägg på olika forum som exakt beskrev arbetsordningen. ”Självinstruerande” var ett ord som återkom om Volvo 240:s uppbyggnad. Lät lovande.
Och det visade sig att allt var fördraget, sladden till tändspolen, kablarna till instrumenten. Allt hade bara legat där och väntat på en varvräknare i 24 år.
Plopp, plopp, klart på 28 minuter. Tack Volvo! När jag vred på nyckeln och den nya mätaren hoppade igång kände jag mig som en mästermekaniker. Till och med klockan verkar gå rätt.
Nu måste jag ha fler mätare att sätta i mittkonsolen – det är som ett gift. Volvo hade en fantastisk palett att erbjuda – kolla listan här: http://www.240.se/instrument/
Econometer, oljetemp, voltmätare och analog utetempmätare står på önskelistan. Men det ska vara billigt. Mycket billigt.
 

Text: Carl Legelius

carl.legelius@klassiker.nu

Kommentarer

#1
Maja Karlsson
2011-10-13 20:40

Varvräknare?..sånt har inte Blå Mocca..sånt är bara för hetsporrar..gaspedalsmarodörer nej en lagom fart och öppen taklucka är vad som behövs...och lite sol...så ska livet vara
Kram Maja

#2
Per Henrik Hallberg
2011-10-13 20:42

Fint! Hålla koll på varvet är aldrig fel! De flesta som köpte en GL (eller DL) och ville ha varvräknare köpte ju oftast den lilla 52mm varvräknaren och placerade den där du satte klockan. Varvräknaren var ju förpassad GLT, GLE osv.

Hoppas K-motorn går som den ska för dig, ofta det var förgasarproblem med den motorn.
Bra att ni bytte kamrem, då B230K är just den enda 8-ventilade rödblockaren som får ventilsallad om remmen går av. B230K har ett topplock med nummer 631, utan urgröpta förbränningsrum. Dessa sitter istället i kolvarna. Tänkte jag skulle upplysa om detta då ni ju skrev precis tvärt om i erat reportage i tidningen ;)

B230A, E, F osv klarar sig dock helt utan bekymmer vid brusten rem :)

MVH Per Henrik i Skövde

#3
Gäst
2011-10-13 21:40

Kul med en fartig bild på 240:n!

Har varvräknare i min 240 GLT med automatlåda. Man både ser och kan känna när bilen växlar. Gjorde årets sista åktur med den bilen idag.

#4
Carl Legelius
2011-10-14 08:09

Bra, Per Henrik att du håller koll på oss! Det var inte ett medvetet val med B230K men nu är det något att prata om när man öppnar huven. Och, ja, den går väldigt bra och förvånansvärt snålt också.
Mvh
Carl Legelius

#5
Christoffer L
2011-10-16 09:11

Ja B230K går fantastiskt mjukt och tyst när dom går ordentligt, dock brukar det vara problem med alla vacuumstyrda saker och vacuumslangar som gör att dom kan krångla. Börjar den med det dock går rykten om att Weber DCD 36/36 passar på insuget...

Det är roligt att skruva när det fungerar direkt, vet att jag satte varvräknare i en Saab 900 -89 en gång, va också lätt som tusan och bara plug'n'play.

Kör nu tills saltet kommer, sen ställer du in den och njuter av den :)

#6
Freddedw
2011-10-20 07:11

Hm lite tveksam till dylika utrustningar, på orginal snikbilar. Orginal är ju orginal så mätarhuset med klocka lär ju vara sällsynt numera, synd att det inte fick sitta kvar.

#7
kinesapan
2011-10-20 17:47

Varvräknare till en motor som högst ovilligt varvar över 3000 rpm?
Det är ju som att sätta upp 30-skyltar i en rulltrappa...

#8
E_r_i_k
2011-10-20 20:06

Jag har en gång i tiden varvat ur en B230 -86 till 165 km/h på trean (så högt varvtal är omöjligt på dagens bilar), det var enda gången hittills som jag saknat en varvräknare, som för övrigt är ett lika onödigt men obegripligt ofta förekommande tillbehör som dimljus.

#9
Peter Brobäck
2011-10-22 10:34

Kanonfin Volvo du har hittat! Jag har en röd 84-a som jag håller på med nu, samma färg med ingen utrustning... Det hade suttit fint med en reflexramp, sugen på att sälja till mig?

#10
Roar Lynum
2011-10-25 22:01

Gillar din 240 Carl, kan berätta för dig, att framför mig, ligger en original voltmätare till 240, som med dessa rader doneras till projektet, stort billigare kan man nog inte få det,.... jag bjuder på frakten tom. vilket slösande !!!

Det enda Carl behöver att göra, är att maila mig en adress, och vakta på postbilen...vilket kan vara underhållande i sig.

Kan tom. tänkas att det finns något annat tjafs till 240, som åker samma väg, bara man får inventerat lite.......

#11
Carl Legelius
2011-10-26 09:09

Tack Roar – det var extra kul att komma till jobbet i dag! Det är klart jag vill veta hur det står till med volten i Volvon! Jag skickar ett mail och något ska du allt få för mätaren...
/Carl

#12
Christer N
2011-12-27 20:30

Den mest onödiga tillbehörsmätaren är ju ekonometern...! Därför är den ju ett måste! Jag satte in en sådan i min 343 variomatic. Den visar rött när man gasar och grönt när man inte gasar. Busenkelt!!! I min bil fanns inget extra utrymme för detta instrument utan det placerades uppe på instrumentpanelen. Hur fult som helst.

#13
Stefan sjöblom
2012-10-25 13:08

Hade en 244 GL -83 med ljusgrå plysh, nackstöd bak, sollucka, servo elhissar fram, varvräknare och turbinfälgar, och overdrive men det var ingen E version, och efter lite efterforskning så hade det aldrig suttit en sådan heller..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.