Bild
Nästa artikel

Ford Mustang 1964–1966

Fånga en dröm

Jaså, du vill ha en Mustang? Det är du knappast ensam om. Här är allt du vill veta och kanske en del du inte ville känna till …

 

Alla bilmodeller når en dag sin botten. Men när skedde detta med Mustang av första modellen? De senaste 48 åren har den aldrig varit direkt impopulär och få verkar intressera sig för att det egentligen rör sig om en skickligt omkarossad och lanserad Ford Falcon.
Och varför egentligen bry sig? Att köra Mustang handlar inte om körglädje i vanlig mening. Ford Mustang är snarare en teleportör tillbaka till den där gluggen i amerikansk 1900-talshistoria då alla färger var klarare, äppelpaj smakade äpple och framtiden med samma självklarhet som jordens dragningskraft var bländande ljus.
 
Men varför blev den en sån succé?
Tajming – kuslig tajming – uppbackad av en ytterst välregisserad lanseringskampanj. Det är huvudingredienserna till succésagan Mustang. Ford sålde 22 000 bilar redan den första dagen och de kommande åren skulle försäljningsrekorden stå som spön i backen. 
 
Och vad kostar de nu då?
Ju skakigare amerikanskt 2000-tal ter sig, desto dyrare verkar produkter från fornstora dagar bli – och du betalar otroligt nog inte i första hand för bilens skick utan för bilens specifikation. Räkna med att betala 110 000 kronor för en hyfsad hardtop med rak sexa. En fastback med V8 kan kosta det dubbla – samma fastback originalutrustad med den värsta V8:an på 271 hästkrafter lägger lätt ytterligare 100 000 på priset. Cabrioleter värderas ungefär som fastback-bilarna och specialarna från Shelby – ja där snackar vi villapriser. Bestäm dig för var din ribba ligger och vad du vill betala för.
 
Jaha och vad vill jag betala för?
Precis allt finns att köpa nytt till Mustang, men hittills har ingen lyckats nytillverka autenticitet. Många bilar har blivit renoverade både en och två gånger med asiatiska reprodelar, men det händer någonting med dessa bilar som är svårt att sätta fingret på. Autenticitet handlar inte i första hand om huruvida de nya spindellederna är nitade på samma sätt som från fabriken eller om ytbehandlingen på slangklämmor är korrekt för årsmodellen. Det handlar om en känsla: Har taket oskyldiga repor i originallackeringen efter, säg kanske en surfbräda? Doftar det amerikanskt 1960-tal eller taiwanesisk vinylfabrik om inredningen? Känns det som om människor har skrattat i baksätet? Det handlar helt enkelt om att bilen ska tala till dig. En kvalificerad gissning är nämligen att friska orörda originalbilar, oavsett utrustningsnivå, kommer att vara mycket svårfunna, läs dyra, i framtiden.
 
Svammel! Min bil ska blänka, inte prata.
Då finns det obegripligt många bilar att välja mellan, men tyvärr också många riktiga citroner. I USA finns en hel industri som renoverar bilar med en snabb och lönsam försäljning som enda målsättning och när de bilarna hittar över Atlanten kan kulturkrocken bli total. Svenska renoveringar håller generellt betydligt högre kvalitet vilket hänger ihop med att vi är mer benägna att faktiskt köra med våra bilar. På väg. Med motorn igång.
 
Men hur ska man veta om det är rätt gjort?
Oavsett var bilen renoverats bör man ställa sig frågan huruvida den renoverats inom en budget eller om budgeten fått följa behoven. Att bilen renoverats på firma kan betyda vad som helst, positivt eller negativt. Försök bilda dig en uppfattning om varifrån reprodelar inhandlats. Kvaliteten varierar mellan oanvändbart och lika bra – eller bättre än – Fords originaldelar. Delar som säljs som ”Licensed by Ford” håller högre kvalitet än genomsnittet. 
 
Okej, men hur är Mustang på vägen?
I ärlighetens namn – sisådär. V8:an på 289 kubiktum eller 4,6 liter är den utan tvekan vanligaste drivkällan i första generationens Mustang. Karaktären är snarare sprättigt europeisk än bottenvridigt amerikansk. Inget muskedunder, men den räcker mer än väl till i dagens trafikrytm. Oavsett vilken växellåda som sitter i bilen så kommer den att upplevas som väldigt lågt växlad på motorväg. Det finns femväxlade lådor att köpa för den som verkligen vill använda sin bil. Konverteringen gör inte allt för grova ingrepp i bilen och som bonus får man tydligare växellägen.
Hjulupphängningarna är hämtade från Fords budgetmodell Falcon. De är med amerikanska mått billiga och klena. När de slits blir bilen vinglig och klonkig. Eftermarknaden för prylar som förbättrar vägkänslan är gigantisk och befinner sig bara några musklick och ett kreditkortsnummer bort. Men det absolut enklaste sättet att tämja en oregerlig Mustang är att se till att originalkomponenterna är friska samt montera moderna gasstötdämpare. 
 
Berätta om options!
Mustang lanserades som bilen ”kunden designar själv”. Köparen utgick från en basmodell och kryssade därefter i motoralternativ, bromsar, kaross, inredning och så vidare efter smak och plånbok. Ford grupperade vissa options till paket – till exempel ”interior decor group” eller ”GT equipment group”. 
Idag är många av tillbehören hett eftertraktade och en marknad har uppstått enbart kring demonterade options. Mycket nytillverkas och det går utan problem att utrusta sin bil i efterhand. Men om en bil säljs som en GT och är prissatt därefter bör grejerna ha suttit där sedan bilen var ny.
 
Det måste ju krylla av Mustanger i USA?
Ja det gör det och jänkarna har lärt sig att ta betalt för dem. Men Mustanger har varit ett av svenskarnas favoritobjekt för import sedan mitten av 1970-talet, så idag kryllar det av Mustanger även här. 
Om du trots allt hittar en bil i USA som verkligen känns helrätt, bör du helst se den med egna ögon innan du sänder några pengar. Det finns svenska firmor som specialiserat sig på importhjälp. Det kan röra sig om allt från privatpersoner bosatta i USA som erbjuder sina tjänster via en e-postadress, till etablerade namn med flera decenniers erfarenhet och bilar på lager i Sverige. Bondfångeri har förekommit i branschen så kontrollera företagets renommé innan du anlitar det.
 
Verkar ju livsfarligt det här. Är allt skräp?
Nej långt ifrån, det finns både välrenoverade bilar och otallade originalbilar där ute. Men det kan krävas en hel del sökande innan du stöter på rätt individ. Titta på många bilar, inte bara många annonser, bilda dig en uppfattning om vad som är högt och lågt i sammanhanget. Ett udda fenomen på USA-bilmarknaden är att ”fel” bil ofta kostar snudd på lika mycket som en helrätt bil. 

Text: Jon Remmers Foto: Simon Hamelius

Hårdfakta

 

Ford Mustang 1965
Nypris: 20 000 kronor
Värde idag: 200 000 – 225 000 kr*
Motor: Åttacylindrig V-motor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Fyrports förgasare. Vattenkylning. Volym 4 736 cm3. Kompression 10,0-1. Max effekt 225 hk SAE vid 4 800 r/min. 
Max vridmoment 414 Nm vid 3 200 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 274,5 cm. Spårvidd fram/bak 141/142. Längd/bredd/höjd 461/173/130 cm. Tjänstevikt 1 390 kg. Tank 61 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, bladfjädrar bak. Framtrapetslänk med sträva, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram, bak gångjärnsdämpare.
Styrning: Snäcka. Vändcirkel 12,5 m. 
Hjul: Plåtfälgar, bredd 5 tum, 6,95×14. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 190 km/h. 
Förbrukning: 1,7 l/mil blandad körning. 
Källor: Automobil Revue & Bilistens årsbok 1965.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men 
Reservdelar och service

VP Autoparts har mycket på lager i Sverige för snabba leveranser. www.vp-autoparts.com. Rolands Mustang parts har pysslat med Mustang i 30 år och har mycket begagnade delar. www.rolandsmustang.com

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Ram/Kaross
Svensksålda bilar är generellt hårdare åtgångna av rost än importerade. Begreppet ”Californiabil” är dock ingen garanti för rostfrihet. Det är ont om bilar med synlig rost annat än på rena renoveringsobjekt, däremot är det gott om bilar med dåligt utförda plåtrenoveringar dolda under en blank lackering. Färg som bubblar är ett mycket dåligt tecken. Kontrollera noga hur karosspaneler passar mot varandra. Passformen var inte bra från fabrik, men det finns gränser – krockoffer? Det är kostbart att byta sufflett. Räkna med 20 000 kr. Var vaksam med bilar renoverade i USA, kvalitetskraven skiljer markant.
 
Motor drivlina
Finns alla originaldetaljer kvar i motorrummet? Sitter där en spolarbehållare från Volvo 140? Allt kan köpas nytt för pengar, men det blir dyrt i slutändan om inget stämmer från början. Blå rök från avgasröret tyder på slitna ventilstyrningar och/eller kolvringar. Vit rök innebär sannolikt en blåst topplockspackning, men kan också vara ett felaktigt monterat insug. Ventilslammer vid varm motor kan vara en nedgången kamaxel men lika gärna feljusterade ventiler eller fel motorolja. Håll koll på vattenläckage från motorn. Många bilar har fått eftermarknadsinsug i aluminium monterat tillsammans med Holley eller Edelbrock förgasare. Om det är positivt bestämmer du själv, men originaldelarna blir allt svårare att få tag på.
Automatlådan kräver sina filterbyten och speciell Mercon-olja för att må bra. Visst läckage från växellådans bakre packbox vid vinterförvaring är normalt och tätar oftast sig själv när bilen tas i bruk. Den manuella lådan kommer med vaga lägen från fabriken, men alla växlar ska gå att få i. Ljudliga klonk från kardanen betyder slitna knutkors. Sjungande bakaxel är ett vanligt och dyrt problem.
 
Chassi/Bromsar
Bilar med servostyrning tappar mycket vägkänsla. Är bilen konverterad från manuell styrning bör den även ha fått styrsnäckan utbytt. Det skiljer i utväxling. Om bilen är mycket lägre bak än fram har bladfjäderpaketen tappat spänsten och behöver bytas, ett mycket vanligt problem. Framvagnen har många leder som kan slitas med fladdrig vägkänsla som följd. En original-led känns igen på att den saknar smörjnippel. En bil som inte bromsar rakt har sannolikt feljusterade bromsar, men det är lika vanligt med läckande hjulcylindrar. Känn efter om det fuktar runt bromstrummorna. Bubblig färg runt huvudbromscylindern tyder på att den läcker – vanligt.
 
Inredning
Om ny inredning är ett säljargument så ska den också sitta snyggt monterad. Många bilar har skadade instrumentpaneler efter att moderna stereoanläggningar monterats. Svårt att åtgärda. Fuktskadad matta under instrumentpanelen tyder på rost i ventilationsschaktet. Svårt och dyrt att åtgärda. Smaka med tungan på fukten; glykol? Då är det värmepaketet som börjat läcka. Mittkonsolen är av självförstörande plast, dyr att köpa nytillverkad i vettig kvalitet och krånglig att montera. Håll ögonen öppna efter skumma färgskiftningar och varierande glanstal i materialen. Om inredning renoverats med komponenter från olika leverantörer kan det se ut lite hur som helst.
 
Elsystem
Elsystemet på Mustang rostar! Där europeiska tillverkare ofta använder mässing eller koppar till kabelskor använde Ford i USA plåt. Det är också vanligt att hitta kopparkabel som korroderat på insidan av höljet. Vad det gör för ledningsförmågan är lätt att räkna ut. Kontrollera alla funktioner. Ny kabelhärva är relativt billig att köpa men dyr att montera om man inte gör det själv. 

Kommentarer

#1
Hasse B.
2013-07-16 01:39

Värmepaketen till tidiga Mustang har hittills inte dykt upp i nytillverkning (så vitt känt i alla fall) och börjar bli rätt dyra bland amerikanska begagnathandlare, sällsynta i bra skick och svåra att renovera till nyskick p g a bristen på delar. Se alltså till att det är okay. För ombyggnad till femväxlat är det relativt enkelt att montera en Borg-Warner/Tremec T5, en typ av låda som det finns en uppsjö av i olika utföranden och utväxlingar monterat i många tyngre bilar av olika märken vilket underlättar en skräddarsydd installation utan svåråterställbara ingrepp i kardantunnel etc. Det finns en del tips om detta att läsa på nätet för den som behärskar engelska. Och sexcylindriga bilar har fyrbultade hjul, det kan vara värt att lägga på minnet om det ska spontanfyndas delar i väntan på bilköp.

#2
Robert
2016-02-02 23:00

Hej Adam

Här är lite allmän info

Hälsningar
Pappa

#3
Anette Thorén
2017-08-06 19:34

Hej jag undra om det är någon som har information om Ford Mustang 1964 årsmodell en av de 5 st som byggdes för visning, har en helt original, alltså ingen 1964 1/2 a utan en 1964! skulle bli glad om någon kan hjälpa mig mvh Anette Thorén och Anders Johansson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.