Bild
Nästa artikel

Mazda RX-7: Wankelvåga!

Köpguide

Nu är det hög tid att upptäcka körglada Maxda RX-7 med sin högvarviga wankel. Den är billig och – faktiskt! – lätt att äga.

Det må ha varit tysken Felix Wankel som uppfann rotationsmotorn, men först genom fortsatt utveckling hos Mazda blev den driftsäker. Efter att ha försett ett antal olika bilar med wankelmotorer hittade Mazda 1978 rätt med sportbilen RX-7. Den var tvåsitsig med låg silhuett som en Camaro i miniatyr och hade periodens alla rätta attribut som ultralåg front med popupljus, hatchback och spoilers. Wankelmotorn gav den en högteknologisk image som konkurrenterna saknade. Det här var en sportbil som man både kunde pendla och rejsa med! En sådan bil måste man ju bara ha!

Vad är det för bra med wankel i en sportbil?
Du får en motor med bara tre rörliga delar och de snurrar åt samma håll. Därför är wankeln makalöst vibrationsfri. Den varvar upp som en elmotor och går tyst i alla register. Den kommer loss ordentligt vid 4 000 varv/min och ger mer och mer till ända upp till redline vid 7 000 då för säkerhets skull en summer ljuder. Man blir alltid lika förvånad.

Berätta mer!
Nominellt har 12A-motorn som sitter i de flesta RX-7 av första generationen en ”slagvolym” på 1146 cc, men tack vare Wankelns tätare kraftimpulser motsvaras det av det dubbla i en kolvmotor. Den uppgivna effekten på 115 hk DIN verkar också vara i underkant att döma av prestanda i jämförelse med en bil med kolvmotor. Sedan är rotationsmotorer löjligt lätta att trimma. Precis som med en tvåtaktare är det ökad genomströmning som gäller. Byte till förgasare/insug och/eller avgassystem med större flöden ger bra med pang för pengen och det utan att ingrepp i motorn behövs. Mycket stora effektökningar kan man få genom portning, men då måste givetvis motorn öppnas. 

Men några nackdelar finns väl?
Trots all utveckling är bränsleförbrukningen fortfarande högre än hos en ottomotor med samma effekt. Räkna med att RX-7 tar 1,0-1,2 l/mil – ännu mer med blyfot. Men högoktanig bensin behövs inte – det skulle räcka med 80 oktan om det funnits.

Livslängden då?
Det är ingen B18 vi snackar om, det är klart. Men på 1970-talet hade Mazdas rotationsmotor nått en acceptabel livslängd och driftsäkerhet. Det är viktigt att kolla och byta olja ofta - en liten mängd olja injiceras kontinuerligt i motorn och oljevolymen bidrar till motorns kylning. Syntetolja får inte användas. Kylvätskan bör också bytas regelbundet. Motorn får inte pressas när den är kall. Det gäller väl i princip alla bilmotorer men är särskilt kritiskt för rotationsmotorer som helst skall varmköras något innan man kör iväg. Man skall aldrig stänga av motorn innan den nått full driftstemperatur. Gör man det några gånger i följd blir den nersurad och omöjlig att starta. Överhettning är mycket skadligt och om nålen går förbi mittfältet på temperaturmätaren – stanna direkt! Överhettning kan orsaka att rotorhus och gavlar slår sig och kylvatten går in i kamrarna. Motorn blir då till skrot.

Kan man meka själv?
Byte av vätskor, filter, stift etc innebär inga konstigheter, men att ta isär en motor utan förkunskaper kräver mod, noggrannhet och absolut renlighet. Studie av verkstadshandbok rekommenderas även för enklare jobb. Redan att ställa tändningen är annorlunda, per rotor är det två tändstift som tänder efter varandra, leading and trailing.

Okej det var motorn, hur är själva bilen?
RX-7 är minst lika kul att köra som den ser ut, trots att chassiet är tämligen enkelt konstruerat. Viktfördelningen är 50/50. Grundläget är överstyrning men i tvära kurvor uppstår en svag understyrning som med momentant gasuppsläpp kan förbytas till lätt överstyrning för turn-in. Fjädringen är fast men inte överdrivet stötig. Negativt för körkänslan är den vaga styrsnäckan av kulmuttertyp. Styrningen går också ganska tungt vid parkeringsmanövrar. Bara ett fåtal bilar såldes med servostyrning.

Är den lika läcker inuti?
Interiören är tidstypisk, den som uppskattar 1980-talet trivs här. Sammansättningskvaliteten var hög för sin tid och inte ens i en 25 år gammal originalbil hörs något gnissel eller skrammel. Förarmiljön är bra om man inte är längre än 185 cm. Stolarna har fler inställningsmöjligheter än som var vanligt på 1980-talet. Man kan sitta med nästa raka ben och det finns en dead pedal - ett justerbart stöd för vänster fot. Ratten är däremot inte ställbar. Växelföringen känns lite hakig men har ändå korta och exakta slag. Bagageutrymmet under glasluckan har ganska stor yta men är lågt. Baksätet är ett skämt – en vuxen kan för all del klämma in sig men vill inte sitta där länge. Barn får plats men får inte längre åka med – det finns inga bälten bak.

Text: Bo Legelius Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Mazda RX-7 1984

Nypris på gatan: 132 000 kr
Motor: Tvåskivig rotationsmotor, 2x573cc, 2-stegs fyrportsförgasare, vattenkylning, max effekt 115 hk DIN vid 6 000 r/min, max vridmoment 152 Nm vid 4 000 r/min
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift, femväxlad helsynkroniserad växellåda med golvspak.
Fjädring/hjulställ: Fram individuell med fjäderben, bak stel fyrlänksaxel med wattlänkage, skruvfjädrar och teleskopstötdämpare runt om.
Styrning: Kulmutter, 3,7 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 9,6 m.
Hjul: Alufälgar, bredd 5,5 tum, däck 205/60HR14.
Bromsar: Ventilerade skivor, bromsservo.
Mått: Axelavstånd 242 cm. Längd/bredd/höjd 432/167/126 cm. Spårvidd fram/bak 142/140 cm. Tjänstevikt 1 190 kg. Tank 63 liter.
Fartresurser: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s.
Förbrukning: 1,26 l/mil blandad körning.

Källor: Originalbroschyr, samtida tester.

Klubbliv
Inom svenska Wankelregistret finns mycket kunskap om Mazda. Forumet på hemsidan www.wankelregistret.nu är mycket aktivt och klubben ordnar också möten.

 
Reservdelar och service

Det går ännu att beställa reservdelar genom Mazdas återförsäljare. De tar på några dagar hem det som inte finns i Sverige från Belgien eller om det kniper direkt från Japan. Från USA kan man köpa både originaldelar och trimgrejor från www.mazdatrix.com och www.racingbeat.com. I Sverige finns flera specialister på wankel, sök på www.rotaryperformance.com, www.wankelracing.se,
www.mazdawankel.se.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
RX-7 anses inte speciellt rostkänslig. Från 1981 var karossen galvad upp till taket. Kolla infästningar för hjulupphängningarna och trösklarnas insidor. På bensintanken finns smutsfickor där rost kan få fäste. Dörrar och motorhuv har bra passning och den löstagbara takluckan är oftast tät. Bakluckan av glas hålls uppe av gasfjädrar som tappar spänsten med åren. Nya från Mazda är dyra men det finns piratalternativ. Strålkastarna ska fällas upp och ned blixtsnabbt, annars är mekanismen trög eller elmotorn på upphällningen. Instrumenten är inte särskilt exakta och byte rekommenderas till en bra tempmätare från eftermarknaden.

Motor
En frisk Wankel skall starta lätt kall som varm och gaspedalen skall inte röras vid start. Det är normalt med en kort men rätt kraftig rökpuff vid kallstart, särskilt om bilen stått ett tag. Det finns manuell choke och när motorn startat skjuter man in den till 2 000 r/min och kör iväg efter en liten uppvärmning. Motorn skall då dra jämnt. När motorn är varm skall tomgången vara stabil omkring 700 r/min.

Om motorn är svårstartad eller går ojämnt är troligen kompressionstrycket lågt, kanske som följd av överhettning. Vit rök ur avgasröret är ett tecken på att kylvatten går in i förbränningsrummen.

Kompressionsprov med en konventionell mätare är inte meningsfullt eftersom den stannar på det högst uppmätta värdet. Wankeln komprimerar ju tre gånger per varv! Om man skruvar ur ventilen i mätaren kommer den att visa trycket stötvis. Är det ojämnt får man tre olika värden. Då, liksom om ett jämnt tryck är under 5 kg/cm3, måste rotorernas apex- tätningar bytas eller andra åtgärder vidtas som kräver total demontering av motorn. Det är också viktigt att kolla om det finns spår av oljeläckage på motorns yttre. Det fanns två typer av oljekylare som kunde läcka i slangar men det är ganska lätt att åtgärda. Allvarligare är oljespår vid motorhusets skarvar, till exempel vid Mazda-logotypen på motorns vänstra översida. Det tyder på att o-ringarna mellan rotorhusen och gavlarna skall bytas, ett jättejobb precis som byte av apextätningar. Avgassystemet är långlivat,tur eftersom  ett nytt är ganska dyrt.

Drivlina i övrigt
Lagren i växellådan kan börja yla vid höga miltal. Om kopplingen tar högt upp på pedalvägen är den troligen slut och måste bytas. Kopplingsbyte sker enklast om växellådan demonteras. I en ”diffad” bakaxel måste olja märkt LS (limited slip) användas annars förloras funktionen. Enligt Mazda måste hela kardanstången bytas vid glapp i knutkorsen men enligt flera källor ska det gå att byta enbart knutkors.

Chassi
Med tiden torkar och slits gummibussningarna i hjulupphängningarna. Fram kan man byta till moderna polyuretanbussningar i länkarmar och kränghämmare. De är hårdare och ger bättre precision men ökar vägljudet. Bak ska man ha de mjukare originalbussningarna för att bibehålla den följsamhet hos bakaxeln som hör till konstruktionen. En del hävdar att väghållningen blir bättre om man tar bort den bakre kränghämmaren. Den fanns bara på vissa modeller. Skivbromsarna har flytande enkolvsok och det krävs specialverktyg för att vrida tillbaka kolven vid byte av belägg. Svaga punkter är styrsnäckan och hjälpstyrarmen som båda kan bli glappa. Snäckan kan justeras om slitaget inte gått för långt och hjälpstyrarmens lagring kan bytas, inte så dyrt vilket däremot en ny styrsnäcka är.

Hjul och däck
Före 1984 monterades 13-tumshjul med 185/70 däck. Bultcirkeln var ovanliga 4x110 mm varför det kan vara svårt att hitta ersättningsfälgar. De 14-tumsfälgar som kom 1984  har bultcirkeln 4x114,3 mm. Däcken var 205/60HR, en dimension som ännu är gångbar och finns hos näthandlarna.

Kommentarer

#1
Anita Aldhammar
2014-07-30 17:40

Vi har en Mazda RX7 årsmodell 1984 som skulle behöva en ny torkarbladsmotor men har problem att finna en . Vår verkstad säger sig ha letat men inte funnit . Kan vi få tipsa möjligen var vi skall leta?
Mvh Anita

#2
Magnus Berglund
2014-07-30 22:06

Wankelregistret.se

Finns säkert någon där som har.
Jag har nog en men den är från 81 och jag vet ej om den funkar.

Mvh Magnus

#3
Johan
2014-08-27 16:30

Hej, har en rx-7a -83a och var precis över till Finland med bilen och hörde med verkstad hur det ligger till med reservdelar. Det finns betydligt större utbud där än i Sverige för dem som behöver något, kan vara värt att veta för den som letat länge efter någon del.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.