Bild
Nästa artikel

Volkswagen Typ 1: Bubblaren

Köpguide

Blivit sugen på en folkabubbla? Smidigaste och billigaste vägen in i Volkswagenvärlden är en 70-talare! De är mer vardagsanpassade än de äldre och utbudet är stort, kostnaderna låga och färgerna superklatschiga. 
Men det gäller att slå till nu!

För många Volkswagenentusiaster är det bara modellerna fram till 1967 som gäller. 1968 försvann den slanka fronten, de tillbakalutade strålkastarna och stötfångarna av klassiskt rundat snitt. Men för allt fler är det tvärtom de nyare som gäller, det är dem de minns från sin uppväxt och de tycker att en Bubbla ska vara orange och ha panoramaruta.  Och titta på exempelvis 1303S. Vilka former! Den är nästan som en karikatyr av en Bubbla med sina enorma bakljus. Varje år fram till 1975 då Bubblan slutade importeras till Sverige skedde viktiga förbättringar av modellen.

Det är väl lätt att få tag på en Bubbla?
Ja och nej. Ja, på så vis att det finns inte mindre än 19 574 exemplar kvar i registret av de årsmodeller vi tar upp här. Nej, därför att många är smårisiga. Åtskilliga bubblor har överlevt som bruksbilar nästan fram till idag. Det gör förstås att många av dem som finns kvar inte är helt perfekta i skicket. Sorgligt nog blev rostkänsligheten värre på 1970-talet. Men det positiva är att det i många fall inte behövs någon helrenovering utan det går att begränsa insatsen och få en skapligt fin bil med små medel. Trots att folkor byggts om på massor av olika vis är det förvånansvärt många av 1970-talsbubblorna som är helt orörda. Det går fortfarande att hitta tantbilar!

Vad ska jag tänka på när jag letar?
Ta dig tid att hitta rätt bil, många som ser bra ut på annonsbilden är det inte. Och det gäller att inte bara hålla koll på annonssajter utan även höra sig för bland släkt och vänner för att hitta de riktigt fina. Kanske finns det någon tantkörd Bubbla i släkten?  
Det kan vara svårt att hitta nya originalinredningar, så satsa på att hitta en bil med fin inredning. Kanske är det att föredra om det finns rost i underredet, då behövs ju ingen lackering av karossen.
Priserna har redan vänt, men för 25 000 – 35 000 kronor bör du få en folka i bra skick.
Men en Cabriolet är dyrare väl?
Absolut. Cabrioleterna har förstås i många år betraktats som entusiastbilar och därmed skötts bättre, men även där bör man kontrollera rosten ordentligt. Prismässigt befinner de sig också i en helt annan division, de kan ofta kosta tre -fyra gånger så mycket som en täckt Folka. De är också betydligt svårare att få tag på.


Hur är de att köra idag egentligen?
Det är klart att den är trång. Körställningen är ganska upprätt men du sitter skönt i bra stolar med nackstödet integrerat i stolen. Trots att styrningen är ganska trög så är det ändå smidigt att ratta runt en Bubbla i stadstrafik, tacka bakhjulsdriften för det. Växellådan är distinkt, men det förekommer att en del har problem med synkningen på tvåans växel. Sen är det förstås roligt med det karakteristiska ljudet från den luftkylda motorn. En Bubbla ger en härlig klassikerkänsla och är ändå enkel att använda och serva.

Finns det kompisar?
Som Bubbla-ägare träder du in i en bred gemenskap, det finns mängder med lokala klubbar som kan berika ditt sociala liv om det är något som du är ute efter. Att delar går att beställa hos den lokala bildelshandlaren gör förstås inte livet svårare. Specialister finns det också många, här gäller det mest att bestämma sig för hur mycket eller hur lite pengar man vill lägga ner.

Fanns det några varianter att välja mellan?
Ja, en hel del. Det är imponerande att se hur Volkswagen ångade på in i det sista och förbättrade och förändrade Typ 1. På 1970-talet såldes flera versioner parallellt så det gäller att veta skillnaderna. Det är kanske bättre att köpa en 1302 eller 1303 med modernare fram- och bakvagnsupphängning. De har dessutom ett 260 liter stort bagageutrymme jämfört med 1300:ans 140.
Experterna säger att du bör undvika en Bubbla med automatlåda, om den går sönder så finns det små möjligheter att byta ut den eller få den renoverad. Att konvertera den till manuell växellåda kräver stora insatser då bottenplatta och kaross måste modifieras kraftigt.
För att hänga med i dagens trafiktempo kanske det är att föredra att välja en så motorstark version som möjligt. 1300, 1302 och 1303 hade i grundversion en 1,3-litersmotor på 44 hk, i S-versionen hade de den 1,6 liter stora motorn med hela 50 hk.
Mest eftertraktad är Big-modellen med bredare fälgar och annat godis. Men den riktigt rara ärtan Jeans med påklistrade dekorsömmar och stolar i denimtyg är inte dum heller. Försök hitta en sådan och du blir kung på gatan!

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Volkswagen 1303 S 1973

Nypris: 17 250 kronor
Värde idag: 25 000 – 35 000 kronor*
Motor: Fyrcylindrig boxer med stötstänger, två ventiler per cylinder. Solexförgasare. Fläktkylning. Volym 1 584 cm3. Max effekt 50 hk DIN vid 4 000 r/min. Max vridmoment 106 Nm vid 2 800 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 242 cm. Längd/bredd/höjd 415/159/151 cm. Tjänstevikt 950 kg. Tank 42 liter.
Fjädring/hjulställ: Fjäderben och krängningshämmare fram. Bak snett bakåtriktade länkarmar, torsionsstavar.
Styrning: Snäcka. 
Vändcirkel 10 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4,5 tum, däck 5.60×15.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 135 km/h. Acceleration 0-100 km/h 19,4 s.
Förbrukning: 1,05 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Automobil Revue.


*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Klubbliv
Det finns mängder med lokala Volkswagenklubbar. Två nationella klubbar är Volkswagenhistoriska Klubben (www.vwhk.se) med ca 1 300 medlemmar och Svenska VW Veteranerna (www.svwv.se) med 400 medlemmar. Båda klubbarna är medlem i MHRF.

Reservdelar och service

Det finns massor av delar till och med hos närmaste Bildelsspecialisten. Men det gäller att se upp, en del nytillverkade delar kan ha dålig kvalitet. Tre specialister som kan nämnas är www.customspeed.com, www.folkabiten.com och www.paruzzi.eu.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Rost är det största problemet med bubblorna från 1970-talet, det är värre på de här årsmodellerna än på 1960-talarna. Rost förekommer ofta vid skärminfästningarna och i själva skärmarna, runt domkraftsfästena, i framvagnen, kring sidobalkarna och ovanför bakhjulen. Trots det kan de se fina ut i karossen så se till att få upp bilen på en lyft så du kan titta ordentligt före köp! Rost under bilen kräver inte alltid att karossen lyfts från bottenplattan. Det finns mängder med nytillverkade plåtdelar att köpa, problemet är att de ofta har dålig passform och är av dålig kvalitet.

Mekanik
En välservad Folkamotor kan gå väldigt långt, så försök få en bild av hur väl bilen tagits om hand. Om motorn inte skötts och bråte fått samlas i motorns kylflänsar så går den varm, ofta på treans cylinder och kolven nyper och går av. Kontrollera också de båda värmekamrarna, trasiga värmekamrar ger sämre värme och det kan man kanske stå ut med när bilen används sommartid. Men det kan ju också leda till att avgaser kommer in i kupén. Hos Custom & Speedparts kostar en värmekammare av ekonomityp 1 195 kr styck. Har bilen automatlåda kan det vara svårt att hitta någon som kan renovera den om problem uppstår.

Chassi
35 år gamla bilar kan givetvis behöva lite nya slitdelar i hjulupphängningen. Det är enkelt att få tag på delar och det är inte speciellt svårt att byta. Ett prisexempel från Custom & Speedparts: En spindelled kostar 155 kr.

Elsystem
Det är sällan något problem med elsystemet – om det är original. Ett problem på 1303 kan vara att bakljusglasen lossnar. Det är gängorna i lamphållaren som är av plast som inte håller för tidens tand. Nya hos Custom & Speedparts kostar 275 kronor styck.

Inredning
Från 1973 blev kvaliteten sämre på stolarna. Fjädrarna kommer fram och stolarna är ofta nersuttna. Det är mycket svårt att få tag på stolar så leta efter en bil med inredning i gott skick. Nytillverkad stoppning och klädsel finns men ser ofta inte riktigt ut som originalet.

Kommentarer

#1
Sören "Fogge" Fogdenius
2013-01-08 15:40

Senare årsmodeller (1302 -03) har modifierad fläktkåpa/oljekylsplacering, vilket ger treans cylinder samma goa kylning som dess tre kompisar får.
Viktigt är att gummitätningarna vid tändstiften är på plats, annars sticker kylluften till väders utan att göra nytta. Alla kylplåtar på plats, hel tätningslist mellan motorrum och ljudämpare, inget oljekladd under motorn och rätt motoroljenivå (täta byten och ren siil!) samt ingen segdragning på hög växel, så får du en cool motor som sjunger i många, många mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.