Nästa artikel
E10 i entusiastbilen: Tänk på detta innan du tankar
Guide

E10 i entusiastbilen: Tänk på detta innan du tankar

Publicerad 2022-11-09 06:30
E10-bensin kan ställa till med problem för dig som har veteranbil. Här är allt du behöver känna till innan du tankar.

I augusti 2021 infördes en ny typ av standardbensin i Sverige som kallas E10. Den består till som mest av tio procent förnybar etanol, därav namnet.

E10 införs för att sänka koldioxidutsläppen från biltrafiken. E10 uppfyller den europeiska bensinstandarden SS-EN 228 och finns i många europeiska länder.

För den som kör en nyare bil innebär det nya bränslet inga problem. Men för den som kör en veteranbil kan E10 ställa till vissa problem.

Kan jag tanka E10 i min veteranbil?

Rent generellt kan de flesta bensindrivna personbilar, även äldre, köras på E10 enligt Transportstyrelsen. För den som är osäker finns en lista på bilmodeller som klarar E10 och inte som du kan se här.

Totalt i Sverige finns strax över 100 000 bilar registrerade som inte är godkända för E10. De flesta av dessa bilar är mer än 20 år gamla men det finns också bilar som är 13–15 år gamla som inte ska köras på E10.

Kan jag tanka E10 i min motorcykel eller moped?

Det är ganska stora skillnader mellan olika märken och modeller. Det kan stå i instruktionsboken för modernare fordon, men är din tvåhjuling äldre kan du behöva kolla med andra entusiaster som kör en liknande modell eller med importören eller generalagenten.

Kan jag tanka E10 i min tvåtaktsmotor?

Det är inga problem med blandbarheten mellan E10 och tvåtaktsolja i tvåtaktsmotorer, uppger Transportstyrelsen. I övrigt gäller listan över bilar som klarar E10 som du kan se här.

Hur vet jag om jag tankar E10 eller någon annan bensin?

Det står på pumpen eller pumphandtaget. Det kan till exempel stå E5 eller E10 beroende på vad som finns i pumpen. Beteckningen står i fet stil inuti en cirkel. I bilar som är godkända för E10 går det bra att blanda E5 och E10.

E10 är numera den svenska standardbensinen. För de bilar som inte tål E10 är det 98 som gäller.

Vad måste jag kolla innan jag tankar E10?

Det finns en detalj på bilen du måste kolla innan du tankar E10, och det är bränsleslangarna. Slangar, packningar och membran i bränslepumpar riskerar att ta stor skada. 

När det gäller att kolla eller byta ut bränsleslangarna finns en del att känna till, bland annat kring olika bränsleslangsstandarder. Du kan läsa mer i den här artikeln.

Varför tål inte vissa bilar E10?

Den högre inblandningen av etanol kan orsaka olika motorproblem. Bland annat kan slangar och packningar skadas av långvarig användning av E10.

Etanolen har även en frätande och upplösande effekt på vissa material. Bränsleledningar, förgasarmembran och annat kan påverkas med ökad risk för läckage och brand. Även gamla avlagringar kan lösas upp och sätta igen bränslesystemet.

Du kan läsa mer om de tekniska orsakerna till varför E10 kan bli problematiskt i äldre bilar i den här artikeln.

Statusen på bränsleslangarna ska du definitivt kolla innan du tankar E10 i entusiastbilen.

Högre förbrukning med E10?
  • Med etanol i tanken sjunker bränslets energivärde och mer brännbart material måste släppas fram för att uppnå en bra förbränning och god effekt. Detta är skälet till att etanolbilar drar mer bränsle.

Vad gör jag om bilen inte tål E10?

Dessa bilägare hänvisas till en bensin med fem procent etanol, E5, som i de flesta fall kommer att vara samma bränsle som dagens 98-oktaniga bensin. E5 är fullt blandbart med E10 i alla proportioner.

Om det är kris uppger Mobility Sweden att en enstaka feltankning – alltså att tanka E10 i en bil som egentligen inte tål E10 – inte brukar innebära några allvarliga konsekvenser. Men en viss risk för fel kan finnas i äldre bilar.

Kommer det gå att tanka 98-bensin framöver? Det kan du läsa mer om här.

Vad är skillnaden på E10 och e-bränslen?

Elektrobränslen eller så kallade e-bränslen innebär att koldioxid hämtas från atmosfären och tillsammans med vätgas omvandlas den kemiskt till bränslen som går att köra bil på.

E-bränslet går även att blanda in i de vanliga fossilgenererade bränslena på samma sätt som vi idag blandar in biobränsle. Vi har en stor guide till hur e-bensin och e-bränslen fungerar som du kan läsa här.

Så funkar reduktionsplikten
  • För att sänka utsläppen finns något som kallas reduktionsplikt och som innebär att biobränslen blandas i vanliga, fossila bränslen.
  • Reduktionsplikten skrivs normalt upp varje år och därför ökar inblandningen av biobränslen i fossil bensin och diesel.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.