Bild
Nästa artikel
Rover 3500: Paketöppning!

Rover 3500: Paketöppning!

Klassikerkampen

Nu ska väl kylproblemen på Rovern kunna lösas - idag damp ett stort paket med delar ned på Klassikers redaktion.

En udda modell som lades ned för nästan 25 år sedan och dessutom av ett märke som inte funnits på marknaden sedan 2005 - lycka till att få tag i delar till den!

Men att få tag i grejer till Rover SD1 är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Företaget Rimmer Bros i Lincolnshire i England har ett fullständigt unikt sortiment och mycket beroende på ett fynd man gjorde för drygt fem år sedan - i Indien!

I ett försök att få in lite välbehövliga kulor sålde nämligen Austin Rover licensrättigheterna till SD1 till det indiska företaget Standard Motor Products i Madras i början av 1980-talet.

Man skickade bilarna som byggsatser, CKD-kit, till Indien där Standard satte ihop dem och sålde dem som Standard 2000. Dock lät man inte indiska marknaden ta del av Rovers ordinarie motorutbud, Standard 2000 fick ålderstigen tvåliters stötstångsmotor på blott 83 hk.

Planen var att låta Standard Motor Products ta över alla karossverktyg när SD1-tillverkningen lagts ned i England men det blev inte så. Standard 2000 sålde inget vidare och företaget gick i putten innan alla CKD-kit blivit bilar. Delarna blev inlåsta i ett stort lager ändå tills Rimmer Bros fick nys om dem 2005.

Lagret visade sig innehålla över 600 kompletta men obyggda Rover SD1. Trots att grejerna blivit utsatta för både fukt och hetta under 20 år var det mesta i bra skick, med undantag för vissa gummi- och plastdetaljer.


Allt skeppades hem till England och fortfarande kan Rimmer Bros erbjuda kompletta kaross-kit för den som vill bygga sin egen SD1 från scratch. För 2 700 pund får man alla plåtdelar som behövs - en lockande tanke...

Den här gången hejdade vi oss dock efter att ha beställt kylare, vattenpump, samtliga kylarslangar samt en del servicedetaljer. Nu ska vi väl kunna få ordning på vår Rover?

Läs mer om reservdelsfyndet i Indien här: http://www.rimmerbros.co.uk/content--name-SD1-Special-Offers-Intro

Kommentarer

#1
G K O
2012-05-28 23:00

All parts falling off this car are Indian?

#2
Linton
2012-05-29 01:39

Yes! All except those that are not.

#3
Oscar G
2012-05-29 09:37

Amazing!
Återstår att hoppas att kylare, pump och slangar till en tvålitersmotor verkligen passar också till en V8... Men det lär ni nog ha kollat innan beställning.
Friskt mod!!!

#4
robert helsing
2012-05-29 09:48

Var karosser/dörrar gjorda i Indien eller pressades de i England?
Faktum är väl (?) att Rover fick till SD1 an rätt bra sista tillverkningsåret?
För övrigt en mkt vacker modell. Kanske köpa en kaross och börja bygga en "ny"?

#5
Carl Legelius
2012-05-29 11:41

@robert: Alla grejer ska var gjorda i England och sedan lagrade i Indien. Om det är bra eller dåligt vete fåglarna.
@Oscar G: Allt går med våld och silikontätning...

#6
Kaninteloggain
2012-05-29 16:39

Att hitta delar till en engelsk bil är som regel både lätt och billigt, annat kan det vara med tyska och italienska...

Ja, Calle, du vet ju efter alla år med Mini. :-)

//Mats

#7
Hans G Angtoft
2018-07-20 23:21

CKD = completely knocked down. Altså allt som behövs för att sätta ihop en bil finns i lådan du öppnar. So its all MADE IN ENGLAND

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.