Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Buick Riviera!

Publicerad 5 juli 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Laila och Ritva har namnsdag vill vi uppmärksamma Riviera!

Buick Riviera introducerades som 1963 års modell och har prisats för sin design många gånger i efterhand. Rivieran var en tvådörrars kupé med plats för fyra personer som kändes såväl sportig som lyxig sett ur amerikanskt perspektiv.

Denna "klassiska" Riviera var först ämnad till att väcka liv i sedan länge avsomnade LaSalle men Buicks försäljning behövde en vitaminspruta, så Riviera blev en Buick.

Första åren byggdes Riviera på ett chassi med 117 tums hjulbas, exklusivt för modellen, vilket var extremt ovanligt inom amerikansk bilbyggartradition.

Däremot kom karosstommen på andra generationen att delas med 1966 års framhjulsdrivna Oldsmobile Toronado även om inget yttre kännetecken fanns.

Tredje generationen blev känd för sin vågade nya stil med "boattail", där taklinjen övergick i  en enorm och avsmalnande bakruta, som gav så specifika drag åt Riviera att ingen annan bilmodell kunde matcha detta.

1974 behölls grunddragen fram, men baktill övergav Buick den speciella "boattail" -stilen för en mer konventionell bakdel samtidigt som den nya gimmicken "operafönster" prydde C-stolpen.

Till 1979 hade Rivierans yttermått minskat radikalt samtidigt som framhjulsdrift infördes och på beställning kunde den fås med en V6 med turbo.

Riviera växte karrossmässigt, som alla amerikanska 60- och 70-talsbilar från sin födelse, men med 80-talets inträde krymptes alla modeller oavsett tillverkare. 1999 lades modellen ner.

Riviera presenteras för en entusiastisk publik 1963. En blivande klassiker.

Generation 2 kom 1968 och var stilren som få andra bilar "over there".

En liten flirt med femtiotalets dolda bakhjul gjordes i slutet av 60-talet och bilen på bilden från 1970 blev den sista.

1971 års Riviera "Boattail" var en utmaning för betraktaren med sin särpräglade akter. Älska eller hata. Vi älskar.

Älskling, har du krympt bilen? Redan 1976 gick det se vartåt det barkade.

1998 var Riviera en spolformad bil med framhjulsdrift, V6-motor - och halvöppen mun...

Buick Riviera som konceptbil visad första gången i Shanghai 2007 och ritad i GM:s kinesiska designstudio. En 2+2 med måsvingedörrar och karosspaneler i kolfiber. Kanske kommer modellnamnet tillbaka. Buick är i alla fall ett av de märken som ska få leva kvar i det nya, statsfinansierade GM.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.