Bild
Nästa artikel

Grattis Ford Taunus!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. Idag när Terese och Teresia har namnsdag fokuserar vi på Taunus.

Högsta punkten av Taunus, alltså den skogsklädda delen av de vackra skifferbergen vid floden Rhen, når 878 meter. När Ford Taunus nådde sin höjdpunkt är en fråga för bilfolk att verkligen träta om. Det finns ju så många.

Namnet introducerades redan 1939 och fanns ända till 1982. Ford Taunus, som är en tysk uppfinning, synkroniserades 1970 med brittiska Ford Cortina.

Taunus har funnits i olika storlekar, även samtidigt.

Under alla år har modellen varit ett förnuftigt val för vanligt folk, ibland med en liten känsla av guldkant.

Med undantag för ett liten snedsprång med 12m 1962 då man fick för sig att ha V4-motor och framhjulsdrift har Taunus alltid varit tekniskt konventionell historia med motorn fram och bakhjulsdrift.

Motorer har flyttats över generation efter generation.

Kommentarer

#1
Morgan
2009-04-26 05:46

Om det dyker upp en GXL 2.8 på Träffpunkt 70 blir jag riktigt glad!

#1
Sven
2010-04-26 11:34

Ursäkta en ynglings okunskap - men nog satt det väl V4-motorer även i de stora Taunusmodellerna på sena 60-talet?? Även om de var, som det sägs ovan, högst konventionellt byggda i övrigt?

#1
Gaute Halsaunet
2010-04-26 20:19

Det er riktig at det var V4 i Taunus på det sene 60-tall. 17m hadde vel 1,7 liter, 20m hadde 2 liter. 23m og 26m hadde V6.
Synes selv at P5 og P7 er meget pene biler.
Vil-ha begjæret er stort.

#2
saabster.99
2011-04-26 01:40

Taunus 20M hade en V6:a på 2 liter och 90 mullrande hästkrafter

#3
Oscar G
2011-04-26 13:25

Den lite jazziga stilen dämpades kanske, som bildtexten säger - men knappast de jazziga vägegenskaperna. Farsan hade en P4 när jag tagit körkort, och det var en, ska vi säga spännande bil att köra. Det var bara att hålla ratten stilla och hoppas att det gick rakt fram på spårig väg. Att parera med ratten var ingen mening, styrningen hann inte med. Han hade en 12 m också ett tag, och den fascinerade genom att Ford lyckats göra även en framhjulsdriven bil vinglig och svajig... Men visst var Taunus likväl fina bilar för sin tid!

#4
Oswald
2013-04-26 22:41

Den V4 som hamnade i SAAB 96 var från Ford 15 M och var på 1,5 L.

#5
Jörgen Schwarz
2017-04-05 18:54

Hur man kan missa Taunus17M P2 1957-60 (Lill-Vicke, Babyjänkare, Barocktaunus, Flygande mattan), den snyggaste av dom alla, är för mig en gåta!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.