Bild
Nästa artikel
Grattis Maserati Indy!

Grattis Maserati Indy!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Vanja och Ivan har namnsdag vill vi uppmärksamma även Indy!

I slutet av 1960-talet hade Maserati en imponerande bredd i sitt modellprogram: Ghibli, Mexico, Mistral, Sebring, Quattroporte…

På Genèvesalongen i mars 1969 presenterades den produktionsklara Indy som fått sitt namn efter det berömda Indy 500-loppet, där Maserati segrat både 1939 0ch 1940.

Indy var en fyrsitsig coupé med företagets V8 på 4,2 liter under huven och tanken var att den skulle kunna ersätta både Mexico, Sebring och Quattroporte eftersom den var både snabb och rymlig.

Karossen var ritad av Vignale där Giovanni Michelotti varit den som mest hållit i pennan. Han hade skapat en hatchback med gott om benutrymme även i baksätet samt en långsträckt front med elegant upp-poppande strålkastare.

Indy kom senare i både en 4,7- och en 4,9-litersversion, den senare med en toppfart på minst 265 km/h.

Modellen tillverkades fram till 1975 i totalt 1 104 exemplar.

Kommentarer

#1
Sven
2010-05-24 20:19

Han var en konstnär, Michelotti! Oavsett om han ritade en liten folksportbil som Spitfire eller om han skulle ta ut svängarna till en exklusiv GT-vagn, eller det mesta däremellan, så var det harmoni som präglade hans linjeföring.

#2
Johan
2017-05-24 11:49

Om jag inte minns alldeles fel så hamnade Maserati Indys V8:a också som drivkälla i franska Citroën SM; dock nerbantad till sex cylindrar

#3
Johan
2017-05-24 11:49

Om jag inte minns alldeles fel så hamnade Maserati Indys V8:a också som drivkälla i franska Citroën SM; dock nerbantad till sex cylindrar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.