Bild
Nästa artikel

Mercedes W123 – som cabriolet!

Crayford

Den fanns som sedan, kombi, coupé, förlängd taxi och som chassi att bygga ambulanser och begravningsbilar på. Men någon cabriolet vågade inte Mercedes-Benz bygga på 123-serien. Det gjorde däremot brittiska Crayford under namnet St Tropez. I Klassiker 7/2019 breder Mercedes W123 ut sig i en sex sidor lång Klassikerguide – missa inte den!

Klassiker 7/2019: Supernummer med kryssbilaga!

Hebmüller och Solaire – två tillverkare av väldigt lyckade cabrioleter som borde ha lyckats bättre. Vi kör Volkswagen Typ 1 Cabriolet i tvåsitsigt utförande och Volvo 262C utan tak. Dessutom Mercedes-Benz W123, ett fantastiskt ladufynd, Ford Junior 1934 och tre väldigt udda Subaru.

På köpet får du också vår stora korsordsbilaga Kryss & Klur där du kan vinna priser för över 39 000 kronor!

Du kan beställa tidningen direkt från oss – frakt är inräknat i priset!
Mercedes-Benz byggde ingen egen cabriolet på 123-serien, trots att coupéversionen skulle vara en utmärkt utgångspunkt. Men cabrioleten var i princip dödförklarad på 1970-talet på grund av ett befarat amerikanskt förbud mot biltypen – som aldrig blev verklighet.

Brittiska karossfirman Crayford såg däremot möjligheten och skapade modellen St Tropez. Suffletten var elmanövrerad och hämtades från olika skrotade amerikanska bilar och försäljningsframgångarna ska med Crayfordmått ha varit stora. Bara ett fåtal bilar har överlevt.

Även i USA konverterades C123 till cabriolet, bland annat av New York-baserade karossfirman Niko-Michaels.

Kommentarer

#1
Eckart Vogel
2019-07-17 20:06

Intresserad av information angående auktionen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.