Bild
Nästa artikel
Redaktionen listar: Här är vår favorit-Saab 900

Redaktionen listar: Här är vår favorit-Saab 900

Reportage

Det är inte alls bara dyra turboversioner i topp när Klassikerredaktionen listar sina favoritversioner av den svenska klassikern.

Klassiker 3.2021

Ur innehållet:
Ögonblicket Scania 140
När varje kubikcentimeter lastyta var viktig tog Scania fram linjalen och skapade 140-serien.
Delage D8 1931
Gunnar Linn lär känna sin fars fantastiska farkost, Delagen som gick från bruksbil till museiföremål över en natt.
Broschyren Dodge 1938
Så marknadsfördes 1938 års modeller. Säkra vagnar med helstålskaross och hydrauliska bromsar utlovades.
England efter Brexit
Törs man köpa delar och bilar från England nu? Vi tar reda på vilka extrakostnader det blir och vad du ska tänka på.  
Årets Klassiker 2021
Klassikers läsare har sagt sitt! Med ett övertygande röstetal blev Haralds Saab Sport 1964 vald till Årets Klassiker!
Sverigeresan Dalarna med DKW
Claes och Carl gör en kylslagen resa men får snart varma känslor för en framhjulsdriven tysk med tvåtaktsmotor.
Volvo 343 DL 1976
Den provkördes av pressen och sedan byggdes den om. När Daniel Werner köpte sin 343 var bakgrunden höljd i dunkel.
Toyota MR2 1987
Mittmotor, bakhjulsdrift och tvåsitsig. Så prosaiskt kan namnet uttydas. Att den är kul fattar man ändå.
Moped Crescent F50
Slutet på en era. Efter Crescent F50 kom det inga fler svenska sportmopeder.
Förenade Bil 100 år
Säg ett bilmärke och chansen är stor att Förenade Bil antingen importerat det eller sålt bilarna någon gång sedan 1921.
Klassikerkampen En spricka i kristallen
Problem, problem och problem. Det sammanfattar läget för Audi TT, VW Golf Cabrio och Volvo S80.
Klassikerguiden Saab 900 OG
Den måste inte ha turbo eller sufflett. En Saab 900 är alltid speciell. Hög tid att hitta rätt exemplar!
Våra klassiker
Fredrik satsar på rött – både på kaross och motorblock och köper en Volvo 945. Carl satsar på elithistorik.
Läsarnas klassiker
Känd Amazon renoveras, 80-talsmoddad Mini får nytt liv, Mercedes 240 TD putsas och Lincoln långkörs.
Fixa själv Innertak & sollucka Jaguar
Det ser så enkelt ut på teve när det lagas mat och fixas bilar. Men verkligheten kan vara mer komplicerad.
Renoveringen Opel Commodore GS/E
Jörgen Ryman hade en Commodore redan som förstabil. Men den här renoveringen skulle bli något extra!
På gatan I väntan på grönt ljus 1975
Den snabba resan på Nynäsvägen norrut tog tvärstopp på Söder i Stockholm. Tur för oss så att vi får se bilarna!
 

I senaste numret av Klassiker finns en köpguide till Saab 900, som fortfarande går att köpa till rimlig prislapp (för den som kan tänka sig att åka turbolös) och som fortfarande fungerar bra som vardagsbil.

Men det fanns en mängd olika 900-versioner att välja på. I veckans avsnitt av vår podcast Studio Klassiker får redaktörerna själva välja vilken version de håller högst.

Snikturbon

Tidiga Saab 900 Turbo har jag många minnen från. Men en av de trevligaste, komplettaste och mest harmoniska är Saab 900S med lättrycksturbo på 145 hk. Ljudet, framför allt. Den var optimerad för vridmoment snarare än effekt gjorde den väldigt lättkörd och trevlig till vardags. Den håller jag väldigt högt.

Claes Johansson


Chefens tvådörrarsdröm

Den Saab 900 som gjort mest intryck på mig var en tvådörrars 900 Turbo 8V som chefen Roffe hade på ett ställa jag praktiserade på i gymnasiet. Roffe dubbelparkerade alltid, för då kunde inte lapplisorna göra något, men om polisen kom fick han springa ut. Snygg grön färg och beige klädsel. Roffe skulle åka på långhelg till London och jag fick disponera bilen under tiden. Den disponerades, kan jag säga! Det blev några sömnlösa dygn.

Carl Legelius


Operafönster och TRX-hjul

Min favorit är en halvkombi, sedanen i all ära men det ska vara en halvkombi när det är Saab. Gärna med operafönster som femdörrarsvarianten hade. Den tycker jag är tuffast. Vissa 900 Turbo hade TRX-hjul några år in på 1980-talet – svårt och dyrt att få tag på i dag. Det är min ideal-900: femdörrars, 79:a, aquamarineblå och alltså med TRX-fälgar.

Joakim Bergqvist

Taggar: Reportage, Saab 900

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.