
I senaste numret av Klassiker finns en köpguide till Saab 900, som fortfarande går att köpa till rimlig prislapp (för den som kan tänka sig att åka turbolös) och som fortfarande fungerar bra som vardagsbil.
Men det fanns en mängd olika 900-versioner att välja på. I veckans avsnitt av vår podcast Studio Klassiker får redaktörerna själva välja vilken version de håller högst.
Snikturbon
Tidiga Saab 900 Turbo har jag många minnen från. Men en av de trevligaste, komplettaste och mest harmoniska är Saab 900S med lättrycksturbo på 145 hk. Ljudet, framför allt. Den var optimerad för vridmoment snarare än effekt gjorde den väldigt lättkörd och trevlig till vardags. Den håller jag väldigt högt.
Claes Johansson
Chefens tvådörrarsdröm
Den Saab 900 som gjort mest intryck på mig var en tvådörrars 900 Turbo 8V som chefen Roffe hade på ett ställa jag praktiserade på i gymnasiet. Roffe dubbelparkerade alltid, för då kunde inte lapplisorna göra något, men om polisen kom fick han springa ut. Snygg grön färg och beige klädsel. Roffe skulle åka på långhelg till London och jag fick disponera bilen under tiden. Den disponerades, kan jag säga! Det blev några sömnlösa dygn.
Carl Legelius
Operafönster och TRX-hjul
Min favorit är en halvkombi, sedanen i all ära men det ska vara en halvkombi när det är Saab. Gärna med operafönster som femdörrarsvarianten hade. Den tycker jag är tuffast. Vissa 900 Turbo hade TRX-hjul några år in på 1980-talet – svårt och dyrt att få tag på i dag. Det är min ideal-900: femdörrars, 79:a, aquamarineblå och alltså med TRX-fälgar.
Joakim Bergqvist
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.