Nästa artikel
Renault bygger om klassiska modeller till eldrift
Reportage

Renault bygger om klassiska modeller till eldrift

Publicerad 28 januari 2023
Flera äldre Renaultmodeller kan snart byta till eldrift med hjälp av ett konverteringskit.

Intresset för att elkonvertera klassiska bilar ökar. Nu lanserar Renault ett officiellt konverteringskit för flera modeller. I ett samarbete med företaget R-Fit kan snart Renault 4, Renault 5 och första generationen Twingo byggas om till eldrift.

Först ut är ett kit till Renault 4 som börjar säljas i Frankrike i februari. Renault 5 följer i september och Twingo vid ett senare tillfälle. Ombyggnationen kostar 135 000 kr inklusive moms, men den faktiska kostnaden för franska kunder blir lägre eftersom bilarna är berättigade till bonus.

1990-talsikonen Twingo är en av flera modeller som kan byggas om till eldrift av Renault.

Transmissionen lämnas orörd men bensinmotorn byts ut mot en elmotor på 48 hk. Bilen får ett litiumjärnfosfatbatteri på 10,7 kWh som ger samma viktfördelning som med bensinmotor.

Räckviddsmässigt får bilägarna nöja sig med åtta mil som bäst och att ladda fullt tar tre och en halv timme.

– Vi är jätteglada att lansera dessa ombyggnadspaket som gör det möjligt för ägarna som älskar sina klassiska bilar att köra runt på eldrift i Renault 4, 5 och Twingo, säger Hugues Portron på Renault.

Missa inte Klassikers äventyr med en annan eldriven Renault, nämligen Mars II Electric, som du kan läsa mer om här.

Ännu mer Renault

KLASSIKERS BÄSTA OM RENAULT!
Fantastiska Renault. Folkbilen, rallybilen, antibilen, familjebilen, lyxbilen, designbilen, sportbilen, lastbilen – och så mycket mer! Här har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Renault – från 1930-tal fram till 1980-tal.

 

INNEHÅLL:

Renault Juvaquatre Coupé 1939
En vacker liten bil tittade ut från fabriksportarna 1939 men den hann aldrig slå världen med ­häpnad, kriget kom emellan. (Klasssiker 9/2018)

Sverigeresan Mälaröarna
Taket av och finhatten på. Vi upptäcker Mälaröarna i Renault 4CV Décapotable. (Klassiker 7/2014)

Köpguide Renault 4CV
Även en liten bil ska ha fyra dörrar. Körglad och prisvärd fransk folkklassiker. (Klassiker 11/2011)

Sverigeresan Stockholms skärgård
Vi kryssar lite lagom planlöst och upptäcker kallbadhus, nedlagda regementen och slingrande vägar i en Dauphine 1962. (Klassiker 8/2008)

Köpguide Renault Dauphine
Glöm baskern, baguetten och alla inarbetade bilder. Vill du bli golvad av Frankrike så är det en Dauphine du ska ha! (Klassiker 3/2017)

Renault 4 1974
Den marknadsfördes som förbruknings­vara. Det är vi tacksamma för att denna varsamt renoverade -74:a inte blev. (Klassiker 2/2007)

Köpguide Renault 4
En bil som köptes av bilhatare, nu finns bara exemplaren man måste älska kvar! (Klassiker 9/2013)

Renoveringen Renault 4 Super
Toppversionen med dubbla stötfångare, stolar med ett uns av stoppning och en baklucka med amerikansk touch! (Klassiker 1/2019)

Renault 10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin föregångare? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10. (Klassiker 5-6/2007)

Renault R8 & R12 Gordini
Vi sammanför tre blåvita hjältar: R8 1100, R8 1300 och R12 Gordini. (Klassiker 4/2010)

Köpguide Renault 16
1960-talaren som pekade ut riktningen mot 70-talet. Du ska ha en halvkombi! (Klassiker 10/2015)

Långmilare Renault 17 TS 1973
Jan Karlsson har sett nästan varenda hörn av Europa i sin R17. Nu närmar sig körsträckan 95 000 mil! (7/2020)

Renault Estafette 1980
Renault tänkte inte utanför boxen när man tog fram sin första framhjulsdrivna bil. Det blev en låda! (2/2019)

Renault Espace
Sittplats i polyester för en hel skolorkester. Espace jubilerar – vi kör. (Klassiker 7/2014)

Renault Alpine A310
En fransk 911 fast med glasfiberkaross och samma motor som Volvo 264 – en lyckad blandning! (7/2017)

Renault 5 Turbo 2 1985
Snäll uppsyn – vassa tänder. Vi kör en mittmotor­legend! (Klassiker 9/2012)

Renault 5 TS 1983
En av 1970-talets spänstigaste småbilar tog Renault in i 1980-talet. Den här har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 10/2010)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Renault ur Klassikers produktion. Reportagen är publicerade mellan 2006 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.