Bild
Nästa artikel
Saab 900 Aero med unik historia på auktion!

Saab 900 Aero med unik historia på auktion!

Reportage

Saabs tekniske direktör Stig-Göran Larsson visste hur han ville ha sin tjänstebil. Nu ska hans pärlemovita Saab 900 Turbo 16 Aero säljas på auktion. Uppdatering: Efter en utdragen budstrid såldes Saaben för 270 500 kronor!

Saab Cars Magazine – beställ den direkt hem till brevlådan!

SVERIGES SAABTIDNING!
Ur innehållet:
Saabandan
Saab 9-5, ett hav av tvåtaktare och en 95 med knasiga dörrar.
Saab 96 GT 750 1960 Kunglig glans
Prins Bertil sspände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant!
Saab 900i Yacht-Club 1989
En specialmodell, det var just vad både bil- och båtfantaster önskar sig, resonerade Saab i Frankrike. Vi broschyrbläddrar.
Smått och gott
Smittsäkrad Saabträff och tidernas snyggaste bensindunk.
Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup.
Familjealbum i tvåtakt
För Bengt Lindqvist började det med Saab – och sedan har det fortsatt. Färgstarka semesterbilder!
Saab 99 ”Turbo 16” 1970
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett ­parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs.
Saab 900 Turbo Cabriolet 1989
Modellen som var själva definitionen för Saab för många på 1980-talet. Vi fäller suffletten!
Snap your fingers!
Med miss Universum på Rivieran i åttiotalets läckraste cabriolet. Vi sätter Kjell Bergqvist i en 900 Cabriolet igen.
Mästaren Rony Lutz
Som ingen annan lyckades han visualisera Saabandan ända ner på minsta skruvskalle.
Rallygiganten Saab 96
Saab 96 hävdade sig i rallyskogarna under mer än 15 år.   
Saab 92.001 Grundforskning
Världens äldsta Saab återser sin födelseplats och vi gräver fram nya okända fakta i skapelseberättelsen.
Saab-Lancia 600 GLS 1986
Nu kan det sägas – den var inte utvecklad av Saabs ­ingenjörer. Men det var inte det som var huvudproblemet.
Nice adverts – shame about the car
Saab-Lancia 600 blev en flopp men det var inte reklamens fel. Vi träffar copywritern bakom kampanjen.
Saab 900 Turbo sedan 1982
En Saab Turbo skulle köras hårt och långt – därför finns det få fina överlevare. Lars-Olas bil är ett fantastiskt undantag.
Dagen H-Saaben
När Sverige gick över till högertrafik patrullerades vägarna av Motormännen i 500 röda Saab 96. Ulf har återskapat en.
Snabbast, saltast ... saabigast?
Rekordjakt på Bonneville Speed Week i Utah. En Saab 900 swishar förbi i 264 km/h. Hur gick det här till?
 

En av nyheterna till 1984 års modell var Saab 900 Turbo 16 Aero. Bara ett fåtal lackerades i den speciella pärlemovita kulören. En av dessa bilar togs ut som tjänstebil av Saabs tekniske direktör Stig-Göran Larsson.
 

Saab 900 Aero med unik historia på auktion!

Bilen specificerades enligt Stig-Göran Larssons önskemål och fick bland annat en del detaljer från 1985 års modell – som det då nya blå gripen-emblemet på motorhuven. Dessutom ville Larsson att Aerons sidokjolar skulle lackeras i en kontrasterande grå kulör och inte vara i samma pärlemovita färg som resten av karossen.
 

Saab 900 Aero med unik historia på auktion!
Saab 900 Aero med unik historia på auktion!

Efter att den bytt ägare inom familjen ett par gånger ägs Saab 900:an nu åter av Stig-Göran Larsson. Den har bara gått drygt 10 000 mil.
 

Saab 900 Aero med unik historia på auktion!

Visserligen har den lite synlig rost, men det är ändå troligt att det här exemplaret kan gå för en rekordsumma när Bilweb Auctions klubbar den fredagen den 26/11. I skrivande stund har det högsta budet redan passerat auktionsfirmans bedömda värde på 150 000 - 170 000 kronor med råge. 

Saab 900 Aero med unik historia på auktion!

På auktionen säljer Stig-Göran Larsson faktiskt en till tidigare tjänstebil: en Saab 9000 CS Aero Turbo 16 1992. Den eller de som vinner auktionerna på bilarna får äran att hämta ut dem på Saab Car Museum i Trollhättan där de finns just nu.

Uppdatering: Det blev en utdragen strid mellan två budgivare som slutade med en sista budhöjning på bara 500 kronor! Det vinnande budet blev 270 500 kronor plus auktionsföretagets inropsavgift på fem procent. Stig-Göran Larssons Saab 9000 CS Aero 1993 såldes för 129 000 kr. Auktionen avslutades på förmiddagen den 26/11, du hittar auktionen på: www.bilwebauctions.se

Taggar: Reportage, Saab 900

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.