Nästa artikel
Talladega på väg mot klassikerstatus
Saab 9000 Talladega 1989

Talladega på väg mot klassikerstatus

Publicerad 6 maj 2009 (uppdaterad 13 december 2013)
Jag har vårdat min Saab 9000 Talladega ömt i elva år och den ska nu försäkras hos MHRF.

Ett år ställde jag ut bilen i Ånnaboda och vid insläppet till Saabparkeringen stod det en grabb, Han tittade på min bil och undrade vad det är för märkvärdigt med den, men så sa han att det är väl nånting eftersom att du har fått inbjudan. Jag tror att min bil föddes före denna grabb.

Jag tog racinglicens på Gelleråsen med min Talladega och jag våndades om jag skulle vara rädd om bilen eller ha kul.
När adrenalinet rann till glömde jag bort att jag skulle vara rädd om pärlan. När jag så småningom körde in i depån kom det några fram och undrade vad det var för konstig lukt vid bilen. Det visade sig att jag hade bränt bort en massa underredsmassa, ops.

Självklart har jag chippat och pillat på laddtrycket så 240 hk+ säger förståsigpåarna. Det här börjar bli långt nu så jag ger mig inte på utrustningslistan, den har mer än 9/3 aeron -02 har som jag köpte nyligen för att ha något att göra igaraget, båda är svarta och det är en tacksam färg om man är en sån där putsnisse som jag.

Jag har en videokassett med "The long run" som Saab presterade 1986 på världens snabbaste ovalbana Talladega i USA.

Man tog slumpvis ut tre standard SAAB 9000 turbo, Fia var där och kontrollerade och plomberade motorerna innan avfärd till USA.
Målsättningen var att köra tio tusen mil med plattan i mattan med endast naturliga avbrott såsom, tankning, förarbyte efter varje två tim, service osv.
Garretturbon var givetvis glödhet och gjorde 3 miljarder varv på hela racet och det tog 20 dygn.

Alla tre bilarna kom i mål, och den bästa hade 213 km/h i snitt inkl alla stopp. Då bestämde Saab att man skulle fira genom att bygga en jubileumsbil. Det byggdes ca 100 1988 och ca 100 1989. De byggdes i Nyköping och kunden fick själv bestämma utrustningsnivån. Min har allt och kostade 289 000 kronor.

Relaterade bildspel

Saab 9000 Talladega 1989

2, lit, 4 cyl turbo, 240+ hk.
15474 mil.
Utrustning: Skinn, taklucka och ACC, El-stolar, hissar, backspeglar, larm och centrallås, avtagbart drag, rostfritt avgas, fjärrstyrd stereo och baslåda, motor och kupevärmare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.