Nästa artikel
Raggargänget från Fredhäll
Arnes backspegel

Raggargänget från Fredhäll

Publicerad 5 september 2016 (uppdaterad 10 september 2016)
Historien om en Buick cabriolet. Om dess sista resa – som blev den första för fem entusiastiska delägare.
Det här är en berättelse jag fått av Björne Ramsten. Jag känner igen mig och kunde mycket väl vara en av grabbarna.

Året är 1961 och fem kompisar i "Freddan" kommer snart att bli körkortsmyndiga. Bil kan man ju skaffa innan, det är ju väldigt lämpligt om man vill träna inför körskoleutbildningen. En Buick -47:a cab utannonserades för 500 spänn. Buicken fanns på Stora Essingen bara ett stenkast från Freddan och om man delade inköpspriset på fem delägare så slapp man undan med en hundring var.

Så blev det, Nils Erik Schullström, Tommy Ternström, Björn Hammar,Tore Ström, Björn Ramsten och Lelle Larsson ägde nu en tuff raggarbil. Vad jag kan se så har det blivit sex ägare men det var kanske bara fem som hade en hundring, vad vet jag?  Nu gällde det att fixa någon som hade körkort och var villig att agera chaffis.

Det ordnade sig, en kille i kvarteret vid namn Kurre ställde gärna upp och genast var det sju personer som skulle åka i Buicken. En annan kille i kvarteret, Bosse Stridh hade en raggarbil, en Opel Kapitän från 1954 dekorerad baktill med en skylt som visade att Bosse var med i Car Angels.

Nu ville de fem Buickägarna starta en egen raggarklubb. Man bestämde sig för att kalla klubben "The Flintstones"  En medlem, Nils Erik var duktig på att teckna så han fixade den fina skylten som monterades under den bakre nummerskylten.

Redan efter några månader råkade Buicken hamna i en så kallad "Flygande besiktning" Bilen fick sin dom vid Statens bilinspektions anläggning i Västberga, ett ställe där svårflörtade hårdingar utan humor jobbade. Det blev mängder av nedslag.

Det hade nu blivit 1962 när bilen blev belagd med körförbud.  Det före detta raggarbilen transporterades till en annan kompis landställe nämligen Uffe Rickardssons föräldrars ställe på Lidingö. Efter en tid hamnade den forna lyxbilen på skroten.

Sorgligt men så var det på den tiden.


(Bilderna är tagna av Lelle Larsson)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.