Nästa artikel
Den hemlighetsfulla Mustangen
doldis

Den hemlighetsfulla Mustangen

Publicerad 12 oktober 2020 (uppdaterad 14 november 2020)
Det ser ut som en vanlig Ford Mustang av 1969 års modell, vad kan vara så mystiskt med den?
Det är 1969 och det häftigaste du kunde köpa var Ford Mustang Boss 429.
En bigblock som gav skäl för namnet, den var på 7 liter och gav drygt 400 hästkrafter. 

Med den kom också ett problem, bilarna blev vädigt tunga i nosen.

Ford satsade seriöst på att rätta till med ett projekt som kallades LID - Low Investment Drivetrain. Det innebar att man skulle använda så mycket standarddelar som möjligt - men sätta motorn bak!

En Ford Mustang med mittmotor - det kunde alltså bli en möjlighet.
Till hjälp hade man firman Kar Kraft, som fungerade som Fords 'skunk works'.  Det var dom som redan skohornade ner 429:an i Bossmustangerna, nu skulle dom få klura ut hur man klämde ner den bak... 



 
Lösningen blev att sätta hela paketet i en subframe.  På växellådan en differental som kunde köra all kraften 180 grader till bakaxeln. 
Det blev ett imponerade paket med en helt ny lösning till bakvagnen. Den fick Koni coilovers och control rods för att allt skulle kunna få plats bak i Mustangen. 

Drivaxlarna fick nätt och jämt plats, fälgarna breddades rejält och centrum hamnade utanför sjävla fälgbanan. För att dölja detta satte man på navkapslar från en Lincoln! 
 
Sedärja! Det fick faktiskt plats alltihop baktill. Fast servicevänligt blev det knappast. Man löste det delvis med en uppfällbar bakruta, men det blev trångt.

Men tanken bakom var att det skulle vara en så billig lösning som möjligt att producera, och det kan hända det var.  Men provkörningarna blev en besvikelse. Någon förbättring i vägegenskaper var försumbar. 

Så vad hände med den unika bilen sen då? 
Officiellt skrotades den.  Men en del som var inblandade i projektet på den tiden är inte så säkra på det...
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.