Kandidat #2
Citroën CX 2400 GTi 1984 
Ägare: Joachim Kuylenstierna

Nästa artikel
Citroën CX 2400 GTi – är det Årets Klassiker?
Årets Klassiker

Citroën CX 2400 GTi – är det Årets Klassiker?

Publicerad 18 januari 2022 (uppdaterad 18 januari 2022)

Kandidat #2
Citroën CX 2400 GTi 1984 
Ägare: Joachim Kuylenstierna

Nu är det dags att kora Årets Klassiker 2022! Tolv kandidater från det gångna Klassiker-året har valts ut – nu är det upp till dig som läsare att välja. Alla som deltar i omröstningen är dessutom med och tävlar om fantastiska priser!

Luftens betvingare och kungen över kullerstensgatorna – med namnet hämtat från just luftmotståndskoefficienten – CX ser ut att flyga lågt oavsett om den står stilla eller rör sig. Med den egensinniga instrumenteringen, de mjukt kramande sätena, det integrerade hydrauliksystemet och stå på näsan-bromsarna är CX en högst speciell körupplevelse. Både älskad och... missförstådd. Joachim Kuylenstiernas exemplar har vilat under många år och skicket är därefter, inte minst inredningen i varmt lejongult och fyllig nougat.

Läs hela reportaget i Klassiker 6/2021
https://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt-nummer/glid-ut-i-sommaren
 

SÅ RÖSTAR DU

Du röstar genom att gå in på http://www.klassiker.nu/aretsklassiker där du fyller i vårt tävlingsformulär. Du kan också posta röstsedeln i tidningen till Klassiker, Årets Klassiker, Box 23 800, 10435 Stockholm. Endast en röst per person är tillåtet – fusk leder till diskvalificering. Senast den 9 februari 2022 vill vi ha ditt svar. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2022. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Du som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

Alla kandidater presenteras i Klassiker 1/2022 och är dessutom med i den fina väggkalender som följer med tidningen. Psst, du kan köpa kalendern här om du vill ha full koll hela året.https://www.klassiker.nu/reportage/kop-klassikers-kalender

1:a pris
Portabel billyft som klarar 2 500 kg för både garage och depå. Två ramper placeras under bilens trösklar och höjs med hjälp av ett elektriskt hydraul-
aggregat. Enkel att flytta undan när den inte används. Värde 11 995 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonslyftar-domkrafter/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg-2-kolli

2:a pris
Verktygsvagn med topplåda. Stabil konstruktion av plåt i mattsvart och blanksvarta handtag. Gasfjädrad lucka och kullagrade lådor. Värde 6 740 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/forvaring-inredning/verktygsvagnar/verktygsvagn-topplada-svart

3-10:e pris
Smidig batteridriven polermaskin för mindre ytor och svåråtkomliga ställen.
Kan även användas som slipmaskin. Variabel hastighet. Värde 960 kr.
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/uppladdningsbara-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-12v-inkl-2-st-batterier-laddare

11-20:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker. Värde 699 kronor.
https://order.flowy.se/okforlaget/KLA

Citroën - Klassikers samlarserie #11

KLASSIKERS BÄSTA OM CITROËN!
Den elfte delen i Klassikers samlarserie handlar bara om Citroën! Här har vi samlat våra bästa artiklar om Traction Avant, 2CV, DS, SM, GS, CX och de andra. Resor, köptips, tidstypiska annonser, spännande ­dueller och mycket annat från Klassikers digra produktion – totalt 100 sidor om ett av bilvärldens mest exotiska märken!­ Denna utgåva finns inte i vanliga tidningsbutiker utan säljs endast här i vår webbshop.

INNEHÅLLET:

Ögonblicket Kungsgatan 1934
I Citroëns pampiga lokaler lanserades en ny modell: ”7 pour la Suède”.

Sverigeresan B11 på Gotland
Kul bilar och oväntade möten på ett försommarlugnt och soligt Gotland. I en sotsvart klassiker från Citroën.

En sån hade ju... Traction Avant
Original gangsta – B11.

Sverigeresan Småland i 2CV
Vi reser i småländsk skog i en unerbar 2CV ­Fourgonette 1968.

En sån hade ju... Citroën 2CV
Lilla 2CV möttes med viss skepsis i Sverige. Vi berättar om de första åren.

Listverket Citroën 2CV
Citroën 2CV hann anta många skepnader under sin livstid. Vi listar tio höjdare!

Citroën DS19 Cabriolet
Chapron skapade en legend när karosserifirman högg av taket på DS.

Citroën DS Pallas 1968
En enda modell som för alltid gav ny innebörd till ord som \\modern\\", \\"bil\\" och \\"framtid\\".

Klassikerguiden Citroëns D-modell
Den borde finnas på din bucket list. Och ja, du vågar! Vi berättar varför!

Citroën SM & GS
Samma andas barn men den ena var tre gånger så dyr som den andra.

Klassikerguiden Citroën GS/GSA
Massor med teknik till ett märkligt lågt pris – då som nu.

Citroën GS Birotor 1975
Alla exemplar skulle skrotas, så dålig var den. Bara ett fåtal har överlevt.

Renoveringen Citroën BX 1986
Roger Waage bestämde sig för att påminna världen om vilken speciell bil BX är genom att renovera ett tidigt ex. Han lyckas i alla fall få oss på Klassiker på fall!

Sverigeresan Citroën CX Prestige
På jakt efter framtiden i världens modernaste kuddrum. Vi kör förlängd Cittra genom Norrbotten.

Citroën-himlen
På Le Conservatoire finns världens största samling av Citroën – och då har vi inte räknat med det hemliga lagret...

 

Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
Mycket nöje!

 

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.