Nästa artikel
Maptun – mer än bara trimning
Reportage

Maptun – mer än bara trimning

Publicerad 26 januari 2022
Örebro är ett mekka för snabba Saabar, för där har Maptun skrivit kod, mappat styrsystem och kranat turbotryck i tjugo år. Och det gör man fortfarande. Visningsbilen, den vita 9-3:an, har 520 hk och är ombyggd till fyrhjulsdrift. Men de säljer även helt vanliga reservdelar till i stort sett alla Saabar.

I en sån best räcker det inte med att bara jobba med mjukvaran, här är det hårdvara också, turbo förstås – men även kompressor! Men Maptuns lilla digitala styrbox, Maptuner X, används även här för att styra funktionerna. Man är ju van vid att elektroniklådor tillverkas på andra sidan jorden men Maptun programmerar och bygger allt hemma i Örebro.

– Maptuner X tog tre år att utveckla, den ger möjligheter till fler funktioner, som att logga och justera kundbilar över nätet, oavsett var i världen de befinner sig. Den kom 2016 men vi uppgraderar hela tiden. Vi har fyra programmerare som jobbar med utveckling och vi har full kontroll eftersom allt görs här i huset, säger Maptuns vd Fredrik Bengtsson.

Fredrik Bengtsson

I takt med att även de nyare Saabarna övergår från vardagsbilar till entusiastbilar har Maptun börjat satsa på reservdelar; från Saab 93 till de sista bilarna Saab byggde innan konkursen.

– Vi erbjuder olika nivåer, från originaldelar till ekonomidelar och är tydliga med vad det är för grejer vi säljer. Så länge det finns en Saab kommer vi att leverera delar till den, säger Bert Ytterhag som ansvarar för reservdelsförsäljningen.

Bert Ytterhag

I Saab Cars Magazine nr 2/2021 finns ett långt reportage om Maptun. Tidningen kan du köpa här nedan – och få den hemskickad till brevlådan.

Mer från Maptun – och mer Saab för hela slanten!

Tvåtaktare i både Sport- och tävlingsutförande, Saab med V8, polisens Saabar och köpguide till Sonett II – och mycket mer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.