Nästa artikel
Ett fortsatt liv för MGB?
brittiskt

Ett fortsatt liv för MGB?

Publicerad 16 februari 2022 (uppdaterad 16 februari 2022)
Det är 1980 och MGB sjunger på sista raden i den sista versen. Men tanken på en fortsättning kom från ett oväntat håll.
MGB kom 1963 och blev snappt mycket populär.  När modellen skulle fasas ut 1980 var den bland de sista ur ett utdöende släkte - den klassiska brittiska sportbilen.

Men det fanns några som ville rädda MGB - in på scenen klev Aston Martin! 


Hos Aston Martin gillade man att traditioner upprätthölls och kunde inte stå ut att se på när de sista brittiska sportbilarna tynade bort. 
Dom var seriöst intresserade att ta över modellen och göra en egen Aston Martin MGB. Man erbjöd hela 30 miljoner pund för rasket. Bilen, fabriken och märket. 

Man började med att köpa en färdig roadster i maj 1980 och ta med till Newport Pagnell.  Där studerade William Towns bilen och klurade ut vad som behövde göras. 
Samtidigt rafsade projektledaren Keith Martin ihop delar från Pressed Steel, Wolfrace med flera.  

Den 19:e juni rullades den in i Aston Martins specialavdelning för kuliga projekt - och rullades ut färdig sex dagar senare! 

Färdig och färdig, Aston Martin 'B' var bara en uppvisningsbil. Mycket satt nödtorftigt fast och var mest för show. 

I fronten syns de mesta av modifieringarna, allt framför vindrutan är ombyggt. Vindrutan med förresten, den togs från en GT och är lite högre än normalt. 

Fälgar kom från Wolfrace, man ville ha Recarostolar men dom fick inte plats. Så stolarna blev Wolfrace grejor dom också. I all hast sydde Tickford en överdragsklädsel, samt en suflett. 
Tanklocket flyttades och bakre kofångaren fick lite massage med.

Det var ett hastverk, för en färdig bil skulle man antagligen gått längre på både chassi och motorsidan med. Samt finish - invädigt och utvändigt, det skulle ju ändå stå Aston Martin på den. 

Direktionen hos både Aston Martin och Leyland gillade vad det såg, och att här fanns en potential för något bra. 

Men förhandlingarna med Leyland strandade på ett tidigt stadium.  Dom kunde tänka sig släppa fabriken, verktygen men inte namnet MG. 

Så det blev inte av någon Aston Martin-MG. Fabriken i Abingdon ständes bara några måander seanare. Prototypen stod och samlade damm ett tag innan den såldes till en privatperson 1984 som gjorde den fullt körklar. 
 

KlassikerGuiden 2022

Årets stora inspirationsbok!
Klassikerguiden 2022 är här med entusiastrenoveringar, proffsknep och fixa själv-reportage för ett roligare garageliv och bättre klassikerägande!  


Innehåll #2022:

Renovering MGB V8
Hela familjen hjälps åt med att renovera en 
MGB – och konvertera den till kraftfull V8.

Renovering Porsche 912
Efter auktionsvinsten i USA var det bara för Lars Wallin att vänta in bilen – och dra igång jobbet!

Nyttiga tips Förvara bilen rätt
Så vinterförvarar du bilen på bästa sätt, oavsett om din budget är liten eller stor.

Guru Bäst på Borgward
Per-Anders Henriksson är den man vänder sig till för hjälp med sin Borgward.

Renovering Opel Olympia Rekord
Av Mano Forsmans alla vinterskott var det en som blev kvar, och är nu bättre än någonsin.

Renovering Triumph GT6
David Schmidts 30-årspresent till sig själv räckte riktigt länge – det blev en helrenovering!

Renovering Volvo 244 GLE
Rätt modell var viktigt, liksom att kunna åka varje sommar. Joakim Vejgården lyckades.

Läsarnas klassiker Saab 96 
Harald Merseburg fick chansen att sätta fart på en tvåtaktare som varit inspikad i 40 år.

Renovering Citroën BX 16 TRS
Cittran gick inte att ignorera längre, den måste räddas! Roger Waage kavlade upp ärmarna...

Guide Gör bilbesiktningen själv!
Skönt att kärran är besiktningsbefriad? Jo, men tänk på säkerheten och gör din egen kontroll.

Renovering TVR Grantura MK2
På en lågseriebil är det svårt att veta vad som är original. Fredrik Bolander vände det till sin fördel.

Fixa själv Greja kamremsbytet
Att byta kamrem är servicepunkten många drar sig för. Läs på och ta det lugnt så går det vägen.

Fixa själv Rost runt vindrutan
Under rutramar börjar det lätt rosta. Ta bubblorna
 i tid så finns chansen att lagningen inte syns. 

Fixa själv Nytt golv i VW Typ 1
Istället för att lappa och laga kan det vara idé att byta en hel plåt, och få snygga punktsvetsar.

Fixa själv Renovera värmepaketet
Ofta är det svåra i jobbet att krångla värmepaketet ur bilen, sedan blir det lättare.

Fixa själv Så får du till plåten
Med ett engelskt hjul och krymp- och sträck-maskin tillverkar du reparationsplåtarna själv.

Fixa själv Utväxling i Saab 900
Med högre utväxling blir både ljudnivån och bränsleförbrukningen trevligare.

Fixa själv Montera ny klädsel
En fräsch inredning gör susen och att montera en ny klädsel behöver inte vara så svårt.

Fixa själv Renovera Chevrolet 350
Småblocks-Chevan har byggts i enorma mängder och är tacksam att renovera – och vässa lite.

Fixa själv Eftermontera AC
Vi har vant oss med sval luft i våra moderna bilar  och visst kan man få kyla i gamlingen.

Fixa själv Nytt ljud i gammal bil
Favoritmusiken får följa med i entusiastbilen och låter bra, om du smyger in lite moderna prylar.

Renovering Fiat 600 Convertible
Från svinful till nylackad, blank och skön på tre år: Lars Magnus Persson gav italienaren nytt liv.

Krönika Den första gången...
Vissa verkar ha det så förspänt i verkstaden, men bara man vågar så kan man lära.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.