Nästa artikel
Ford Mustang Sprint 200
Reportage

Ford Mustang Sprint 200

Publicerad 6 mars 2022 (uppdaterad 7 mars 2022)
I mars 1966 hade man byggt hela en miljon Mustanger. En stor bedrift på mindre än två år - det skulle firas med en specialmodell - Mustang Sprint 200, en specialmodell i snikutförande.
Ford använde namnet Sprint först på en lite sportigare modell av Ford Falcon. Givetvis kunde ju  namnet fungera på Mustang med, fast dessa kom att bli något av doldisar i Mustanghistorien. 

Special equipped limited edition sade reklamen. Sprint kom med ekernavkapslar, diskreta stripes och av nån anledning utan de tre ribborna i accenturen på bakskärmen som annars var nytt för 1966. På insidan satt det separata stolar, mittkonsoll och golvspak 

Namnet Sprint 200 kom av att alla bilar i denna utgåva kom med standardsexan på 200 kubik och 120 hästkrafter. Motorn försågs med en speciell dekal och kromad luftrenare.
Varför nu en simpel sexa i en specialmodell?
Jo, man hade gott om dom motorerna. V8:an var obetydligt dyrare sålde bäst, så man made massor med sexor på lager och detta var ett sätt att bli av med dom.

Denna specialutgåva fanns gick att få med 3-växlad manuell låda eller C-4 automat. Priset får sägas varit rätt fördelaktigt - för bara knappt 40 dollar utöver baspriset på 2398 dollar fick man en Sprint 200. Den gick även att få som cabriolet eller fastback. 

Men det var strängt taget ingen jubileumsbil - man hade tjuvstartat redan i januari med Sprint 200.  Men den kom att promotas flitigt runt tillfället då en miljon Mustanger sålts.  
Men det gjordes en liten upplaga, troligen runt 50 bilar som var just en jubileumsbil. Väldigt lite är känt om dessa annat än att samtliga tillverkades den 29:e mars i San Joséfabriken.  Dom kom i en speciell guldmetallic som inte hade någon färgkod. Dom lär även allihop fått svart De luxe inredning med ponyklädseln och lite mer grejor än vanliga Sprint 200.
Ryktet säger att dom skickades ut en till varje försäljningsdistrikt men syftet är okänt. De guldfärgade jubileumsbilarna är närmast mytiska i Mustangkretsar. 
  

Svensksålda Amerikanare – Klassiker USA Special 2022

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.