Nästa artikel
Sveriges äldsta Citroënförsäljare går i graven
Reportage

Sveriges äldsta Citroënförsäljare går i graven

Publicerad 7 november 2022 (uppdaterad 7 november 2022)
Örebros äldsta bilhandlare och Sveriges äldsta Citroënförsäljare har upphört som eget företag. Nu ekar det tomt i Örebro Automobilaffärs funkishus i centrala Örebro.

Det är snubblande nära 100-årsdagen för Örebro Automobilaffär. 1928 grundades företaget och 1946 blev man återförsäljare för Citroën. På 1950-talet fick företaget titeln som kunglig hovleverantör då man sålt Packard till kungahuset.

Nu har Örebro Automobilaffär fusionerats med Jonsson Bil som säljer andra märken inom Stellantis-gruppen och bilförsäljningen samt verkstaden på Köping-Hultgatan har stängts. Bakgrunden är att importören sagt upp alla återförsäljaravtal och att Stellantis vill ha återförsäljare som säljer flera märken. 

– Det är klart att det är kluvet, säger vd Pierre Ramberg. Det är en epok som går i graven samtidigt som jag får vara nöjd med den uppgörelse vi har. Hjärnan har accepterat men hjärtat bråkar fortfarande.

Med flytten av Citroënförsäljningen försvinner också verksamheten i funkishuset i centrala Örebro. Här har tidigare sålts Volvo och Ford, sedan 1976 har Örebro Automobilaffär funnits på adressen. Huset byggdes från första början för bilåterförsäljning med verkstad. När Örebro nu växer och förtätas finns risken att byggnaden på sikt kommer att försvinna.

I Klassiker 2/2019 besökte vi Örebro Automobilaffär med en Citroën 2CV 1959. Pierre Ramberg tog emot på sitt gemytliga bilhandlarkontor. Vid det stora skrivbordet har många förhandlingar ägt rum genom åren. Läs artikeln här!

Artikeln finns även med i Klassikers senaste samlarutgåva om Citroën.

Citroën II - Klassikers samlarserie #26

ÄNNU MER CITROËN!
Oväntade, uppfinningsrika och vackra ­Citroën! Nu är Klassikers andra samlar­utgåva om det fascinerande märket här. På 100 sidor har vi samlat våra bästa artiklar om 2CV, Méhari, DS, B11, SM, CX, BX och XM. Dessutom de udda M35 och UMAP!


Innehåll:
Sverigeresan Citroën 2CV 1959
George Johansson kan sitt Närke sedan barnsben, men bilen är nyinköpt. Det blir en resa i barndomens hjulspår. (Klassiker 2/2019)

Klassikerguiden Citroën 2CV6
Det har alltid varit rätt att köra lillcittra och kanske är det lite extra rätt just nu. (Klassiker 2/2008)

Sverigeresan Citroën 2CV på Åland
Sista helgen innan skolan börjar och en liten Cittra som körts för lite under sommaren. Det är klart att vi drar till Åland! (Klassiker 3/2018)

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland. (Klassiker 10/2021)

UMAP – en sportigare 2CV
En 2CV med glasfiberkaross borde bli lättare. Näha, inte det. (Klassiker 8/2011)

Klassikerguiden Traction Avant
Trots att den tillverkades i 23 år var den fortfarande närapå modern när den lades ner. Så köper du en B11! (Klassiker 10/2020)

Sverigeresan Citroën DS20 Break
Jon Remmers tar riktning västerut utan att veta så mycket mer än att han kör en DS som stått still i 30 år. (Klassiker 7/2018)

I Paris med wankel
Citroën M35 låter som en blandning av tvåtaktare och jetplan. Vi åker till Paris! (Klassiker 5/2011)

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den helst beundras på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också! (Klassiker 2/2022)

Citroën CX 2400 GTI 1984
Ämnade för långresor på dåliga vägar slets de flesta CX ner – vi kör en som lurat tiden. Den har bara gått 2 291 mil! (Klassiker 6/2021)

Citroën BX 14RE 1989
Citroëns nya mellanklassbil BX var djärvt nyskapande.Precis som man kunde förvänta sig. (Klassiker 7/2021)

Klassikerguiden Citroën XM
Framtidsformad farkost från Frankrike förför. Fatta! (Klassiker 4/2015)

CitroMuseum Castellane
Henri Fradet har världens finaste privata Citroën-samling. Låga mil och originalskick – annars släpps bilen inte in. (Klassiker 4/2020)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.