Nästa artikel
Golfen som sticker upp!
Reportage

Golfen som sticker upp!

Publicerad 15 november 2022
Ta en Golf Syncro, skicka den på kurs i Österrike – vad kommer tillbaka? En 18 cm högre bil med reservhjulet på bakluckan! Men Golf Country floppade. För mycket off road-attityd eller för tidigt ute?

I november 1988 fattade Volkswagen beslutet om att tillverka en tuffare version av Golf II Syncro och redan året därpå visades konceptbilen Golf Montana på bilsalongen i Genève. Med kraftig båge i fronten, reservhjulet utanpå bakluckan och markfrigången påplussad med 6 cm doftade den terrängbil. Skärmbreddare och stripes med stiliserade berg sydde ihop paketet. I april 1990 kom produktionen igång; då som Golf Country.

Österrikiska Steyr-Puch stod för konverteringen och slutmonteringen. Nästan färdiga bilar skeppades från Wolfsburg till Graz där bilarna fick sluttouchen och förstås höjningssatsen. Dessutom monterade Steyr-Puch en förstärkningsram under bilen som binder samman fram- och bakvagn. Där åts dessvärre lite av den ökade markfrigången upp.

Redan i oktober 1991 lades tillverkningen ned efter endast 7 735 exemplar. Anledningen? Det var ju ingen riktig terrängbil och Volkswagen avrådde bestämt från terrängkörning men kanske var det istället så att den tuffa attityden var lite för mycket för de flesta? Eller kom den i fel tid? Något säkert svar finns inte men i efterhand är intresset stort för Golfen som stack upp över alla andra. 

Om du vill läsa mer om Golf Syncro och andra roliga bilar från Volkswagens 70- och 80-tal finns ett helt färskt nummer av Klassikers samlarserie med just det innehållet. Där har vi samlat Klassikers bästa reportage till en 100 sidor tjock tidning. Köp den här nedan via vår shop så kommer den hem i brevlådan till dig!

Volkswagen 1970-80-tal - Klassikers samlarserie #27

NYA TIDER FÖR VOLKSWAGEN
Efter att under decennier ha satt en ära i att förändra så lite som möjligt tvingades VW tänka om när 1970-talet närmade sig. På kort tid gick man från luft- till vätskekylt och från svans- till frontmotor. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om 1970- och 80-talets Volkswagen i en samlarutgåva. 


Innehåll:

Ögonblicket Sista Folkan
En vårdag 1976 var en epok över. Leverans av den allra sista svensksålda Bubblan. (Klassiker 9/2022)

Första försöket VW 411-412
Volkswagen skulle visa att man minsann visst kunde förnya sig. Och lanserade ännu en luftkyld svansmotorbil. (Klassiker 3/2004)

Klassikerguiden VW 411-412
Missförstådd eller helt enkelt urusel? Vi reder ut den sista svansmotorfolkan. (Klassiker 4/2014)

Broschyren Volkswagen K70
1970-talet kändes otroligt modernt när man höll i brochyren till VW:s nya modell. (Klassiker 5/2022)

Sverigeresan VW Kombi 1970
Gotland är toppen och allra bäst är det nog alldeles före turistsäsongen. Med en folkabuss blir det alla rätt. (Klassiker 8/2021)

Klassikerguiden Volkswagen 181
"The Thing" var det märkliga namnet när VW 181 skulle säljas i USA. Men bilen är inte märklig, bara utmärkt! (Klassiker 9/2018)

SP2  – vilka former!
I en parallell (brasiliansk) verklighet finns ett Volkswagen-modellprogram du aldrig hört talas om. Vi tittar på sportisen SP2. (Klassiker 4/2018)

Klassikerguiden VW Passat
Första generationens VW Passat blev en storsäljare. Går de fortfarande att hitta? (Klassiker 5/2013)

Renoveringen Beach Buggy
Andrew Thompson städade bort 80-talsstuket från sin Beach Buggy. (Klassiker 5/2015)

Klassikerguiden VW Scirocco
Quadratisch. Praktisch. Gut! Scirocco var dyrast ny, kanske billigare idag? (Klassiker 7/2014)

Klassikerguiden VW Golf GTI
Du vill ha den för det marginellt större bromsservot. Du vet bara inte om det. (Klassiker 7/2016)

Renoveringen VW Golf GTI
Gustav tröttnade på att pappa Anders GTI stod och förföll. På ett år blev den renoverad! (Klassiker 4/2021)

VW Golf som elbil
Håkan kör klassiker för två kronor milen. Kolla in hans el-Golf. (Klassiker 6/2011)

Klassikerguiden VW Golf II
Ibland är faktiskt uppföljaren bättre än originalet! Dags att slå till på Golftvåan! (Klassiker 2/2021)

VW Golf II GTI 8V & 16V
Toppversionen i två upplagor – blir det dubbelt så kul med dubbelt så många ventiler? (klassiker 10/2021)

VW Golf Country
Golf på hög nivå – och reservhjulet utanpå! (Klassiker 3/2010)

Volkswagen Caravelle Carat 1989
Ett exklusivt mötesrum på Autobahn. Möt den mest exklusiva T3:an. (Klassiker 1/2020)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.