Nästa artikel
Jakten på Venus Bilo!
Video

Jakten på Venus Bilo!

Publicerad 13 februari 2023
Gustaf LM Ericssons Venus Bilo från 1933 har kallats världens första konceptbil. Men efter att den uppmärksammat stort som ny försvann den in i skuggorna. En film från 1949 är ett av få spår.

Formad efter de senaste aerodynamiska rönen konstruerade Gustaf LM Ericsson en bil så modern att samtiden hade svårt att ta in den. I bakgrunden stöttade Volvo projektet och det var också Volvo som tog över bilen 1934 efter att den visats för press och allmänhet runt om i Sverige. 

Venus Bilo hade senare flera privata ägare och hamnade i Danmark. Sommaren 1949 står amatörfilmaren Gotthard Falk och filmar i Helsingborgs hamn när färjan från Helsingör anlöper. En av bilarna ser annorlunda ut! Gotthards son Lars Falk har efter upptäckten av Venus Bilo på filmen blivit mycket intresserad av Venus Bilo och har bland annat sökt efter bilen i Danmark. Han har också den informativa hemsidan www.venusbilo.com

Läs Klassikers stora reportage om Venus Bilo!

✔ Tjänstebilsdilemma 1985: Ford Granada 2.8 Injection eller BMW 520i? ✔ Saab 99 Limousine ✔ Opel Kapitän L ✔ Köpguide Mercedes-Benz SLK ✔ Renault 5 GTE ✔ Lancia A112 Abarth ✔ Volvo Venus Bilo ✔ Vinn ozongenerator! 

Ur innehållet: 

Ögonblicket Linnérs i Alvesta
En elegant bilförsäljare vid en Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 – men den verkliga nyheten skymtar i bakgrunden.

BMW 520i eller Ford Granada 2.8i?
För drygt 100 000 kr kunde du i mitten av 1980-talet välja en sparsmakad BMW eller välutrustad Granada – båda med sexa.
 
Nya regler för entusiasten
Nu blir det enklare att registrera ett historiskt fordon byggt av ihopsamlade delar och så blir karossbyte äntligen lagligt.

Läsarnas Klassiker
Carl Evert Sundlöf har bred smak – i hans garage finns allt mellan Lotus Europa och Volvo PV 444 ES.  

Automobilia Made in America
Souvenirer från USA kan se ut på väldigt många olika sätt.

Opel Kapitän L 1962
Den mest exklusiva modellen från Opel 1962 – dessutom extrautrustad med automatlåda och servostyrning. Vi kör!

Renault 5 GTE 1988
En frisk fransk fläkt som livade upp i Volvohallarna på slutet av 1980-talet. Christoffer har en av få överlevare.

Dokument Venus Bilo 1933
Formad efter de senaste aerodynamiska rönen och med Volvo i ryggen. Ändå blev det bara ett exemplar. 

Projektbil Lancia A112 Abarth 1985
Det såldes nästan 10 000 A112 i Sverige under tio år, vi berättar historien om Saabs lilla storhet.

Listverket BMC 1100 i många smaker 
Modellen som gav badge engineering ett ansikte. Eller, förresten sex, sju, åtta olika ansikten. Emblemkreativitet! 

Moped Monark Super Sport
Monark Super Sport var en av flera varianter som kom att kallas Stockholmaren. Bilstrålkastare och tufft styre!

Renoveringen Saab 99 Limousine
Bilen som fraktade runt Carl XVI Gustaf i USA 1976 degraderades med tiden till skolskjuts. Nu är glansen tillbaka!

Våra Klassiker
Claes summerar insatserna som gett hans Panhard livet tillbaka, Carl ser fram emot att rensa tanken på sin Giulietta Spider och Fredrik byter saker på sin Volvo 940. 

Hobbyn & jag Tatra 603
Sam Glover om bilmodellen som öppnat nya dörrar i världen.

Fixa själv Volvo 360 får styrservo
Malin börjar tycka att hennes 360 GLS är trögstyrd. Julle hittar en servostyrning och visar hur den monteras. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz SLK
En av 90-talets mest formstarka – och med en spännande taklösning. Visst vågar du köpa – efter att ha läst guiden!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.