Bild
Nästa artikel
Grattis Aero!

Grattis Aero!

Dagens namnsdagsbil

Vareviga dag, vecka ut och vecka in, firar vi ett nytt modellnamn ur Klassikers egen almanacka. Som idag har kommit till Aero! Duka fram saft och kakor om du har en Morgan, Willys eller Saab på garageuppfarten. Eller så firar ni som vanligt med Leo, som också har namnsdag.

Eftersom namnsdagsbilarna i Klassiker berör modellnamn och inte märkesnamn kommer det här inte att handla om tjeckiska Aero Minor. Men det kan vara värt att nämna att den hade diskutabel kvalitet och tvåcylindrig tvåtaktsmotor och var väldigt köttbullelik till formen. Den hade för övrigt namnsdag den 23 maj. Det kommer heller inte handla om Aerocar, den amerikanska flygbilen.

Därmed kommer vi osökt in på en annan liten tillverkare från ett litet land, som också började med runda bilar med flyg i generna. 1983 hade Saab framställt 100 000 turbobilar. Var tredje Saab var en turbomatad version och runt hörnet väntade nästa modell, Saab 9000 som också markerade sin status som prestigebil med turbo. Men denna fokusering på turbo fanns det en risk att Saab tappade det magiska skimret kring den avgasdrivna kompressorn, något man dock kom att aktivt jobba för på 1990-talet då man jämställde turboaggregatet med en generator - knäppskallar.

Men nu var det 1980-tal och turbo var hett. Och ännu hetare blev det med Aero, receptet för att markera att Saab Turbo var något alldeles speciellt.

Till 9000 hade Saab tagit fram en mer tekniskt avancerad motor med grundforskningen gjord med rallymotorer. Maskinen presenterades på Genèvesalongen i mars 1983, och den hade dubbla överliggande kamaxlar, 16 ventiler och APC, Automatic Performance Control. Förbränningsrummen kunde göras optimala med centralt monterat tändstift och med laddluftkylare kunde motorn prestera upp till 200 hk.

I likhet med turboöverhalningen av gamla 99:an beslutade Saab att 900:an skulle kunna köpas med 9000-motor, i en speciell högprestandaversion - Aero.


Här stod Saab på höjden av coolhetsskalan, med tuffa Aero, med 900 cabriolet på gång och Saab 9000 klar för presentation.

1984 var den första årsmodellen av 900 Aero. Den hade sänkt och uppstyvat chassi och speciella plastkjolar, faktiskt riktigt snygga, vilka designats i samarbete med engelska I.A.D. Saab Turbo 16 Aero skulle därmed kunna prestera 220 km/h med 175 hk. Den fanns bara som tredörrars combi coupé. Helst skulle den vara svart.

Aeronamnet användes sedan för att markera just sportigare sättningar och utrustning på 9000 som när den lanserades i USA 1993 beskrevs kunna prestera bättre än Ferrari Testarossa och Porsche 911 Carrera 4 - när det kom till omkörning, 50-75 MPH.

Alla som kört en 9000 Aero vet att den just i omkörningssituationer är en riktig raket, med sin 2,3-liters turbomotor på 225 hk, exakt 200 mer än märkets första bil. Samma gummibandsegenskaper var också prioriterade i 9-3 och 9-5 Aero. Den för puritanerna äkta 900 Aero tillverkades fram till 1993.

Kommentarer

#1
S.Martin
2009-06-28 13:37

Detta var riktigt intressant läsning, framför allt när det gäller Saabs Aero, då man själv äger en 9-5 Aero SportWagon av årsmodell 2000.

Tack för en bra och rolig tidning :)

#2
Adam
2010-06-28 08:54

Korkat att skriva så bestämt att något är fult då detta sitter i bertraktarens öga. Jag tycker tex att samtliga saabarna ovan är minst lika fula som Morgan Aero 8.

#3
Sven
2010-06-28 15:12

Utseende och smak ska i och för sig inte diskuteras - kanske i synnerhet inte av dem som kör Fiat Multipla eller Opel Combo :-). Men angående Morgan Aero 8 både håller jag med och protesterar. Nog är den uppseendeväckande ful även i mina ögon, men även Morgan har presterat fulare än så. Se på 4 Plus från 1964 - det närmast rörande försöket att skapa en "modern" Morgan.

Googla på det och leta bilder, så förstår nog envar vad jag menar...
Fast många gånger är det de allra fulaste som blir de mest åtrådda klassikerna någon gång i en framtid!

#4
Stefan Ottosson
2010-06-28 18:15

Redan i ingressen dömer jag ut författaren; han glömmer säkert tjeckiska Aero. Tji fick jag! Elegant av dig (som alltid), all heder åt alla er som skriver så underhållande om våra namnsdagar!

#5
Svengoran
2010-06-29 15:42

Om man ska vara petig så är inte den röda 900 överst varken en -88:a eller en aero.
Vad jag vet är det en 900S från 1992, rätt ska vara rätt.

#6
Johan
2010-06-29 18:17

Även tack för att författaren smakfullt utelämnade faktumet att ett av GMs sista försök att slå ihjäl ett väl inarbetat varunamn 2009 bestämde sig för att sluta med Aero som värstingen och istället började sälja Aeropaket till alla modeller - Aero-bensin, Aero-diesel resp Aero-sprit...

#7
Johan Axelsson
2013-08-08 10:59

Som svar på sven-görans inlägg så är den röda 900:an, likt han säger, inte en Aero -88. Dock är det en 900 TurboS -92 och inte 900S
Rätt ska vara rätt.

#8
Morgan Eklöf
2016-06-28 00:19

Den nuvarande Morgan Aero 8 tycker jag faktiskt är riktigt snygg, efter att de har filat till de ursprungliga linjerna några år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.