Nästa artikel
Rädda en Leyland Princess
UTSKROTNINGSHOTAD

Rädda en Leyland Princess

Publicerad 3 mars 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Leyland Princess är prinsessan som aldrig regerade. Läget är kritiskt, bara fem Princess finns kvar i trafik.

Lanserad våren 1975 under tre olika märkesnamn; Austin, Morris och Wolseley, var efterträdaren till BMC 1800 ett tydligt bevis på att ”badge engineering” fortfarande härskade i Leylandkoncernen. Men redan till nästa årsmodell hade man kommit på andra tankar och i september 1975 ersattes alla tidigare märkesnamn och beteckningar med Leyland Princess. Allt försäljningsmaterial fick åka i papperstuggen och en ny marknadsföringsstrategi ersatte den första.

Till Sverige kom Leyland Princess som 1976 års modell, prissatt som en mellanklassare men med komfort och utrymmen som en fullvuxen sedan. 1,8-litersmotorn med stötstänger satt som sig bör monterad på tvären och delade olja med växellådan. Med svensk avgasrening gav den måttliga 81 hk. Den raka sexan på 2,2 liter som fanns på andra marknader kom aldrig hit.

Hydragasfjädringen var en utveckling av 1960-talets Hydrolasticfjädring, skillnaden låg i att istället för gummidon som stötdämpare hade man gasklockor liknande Citroëns. Fjädringsrörelserna kontrollerades liksom tidigare med vätska i ett slutet, trycksatt system. För att få till maximal komfort hade Leylands tekniker försett bilen med smala 4,5-tums fälgar i kombination med för tiden breda 185/70-däck. Rekommenderat lufttryck 1,6 respektive 1,5 kilo geléade till det ytterligare. Positivt på svartvägen, negativt i de tajta kurvorna. 

Interiören var modernt utformad och innerutrymmena fantastiska men många frågade sig varför bilen inte hade halvkombikaross. Svaren varierade men kom egentligen aldrig nära sanningen: Princess var från början tänkt att ha en halvkombilucka men Leyland hade i ett sent skede av kostnads- och grumliga modellprogramsskäl beslutat sig för bygga en sedan – som såg ut som en halvkombi.

Till 1979 kom en modernare motor med överliggande kamaxel på 1,7 alternativt två liter. Princess 2000 HL med 90 hk typbesiktigades i Sverige men försäljningen blev ytterst blygsam. Totalt såldes 1 217 Princess i Sverige åren 1976-1980, de två sista åren blev det bara 110 bilar. Totalt tillverkades 224 942 Princess fram till 1981 då ersättaren Austin Ambassador – märkesbyte igen alltså! – lanserades. Ambassador var en lätt tillfixad Princess med den stora nyheten halvkombilucka!

Princess var inte en dålig bil, den hade liksom många andra Leylandprodukter kunnat bidra till återupprättelsen av brittisk bilindustri. Men Princess var inte tillräckligt bra för att klara återkommande strejker, undermålig byggkvalitet och en förvirrad försäljningsorganisation.

I svenska bilregistret finns 91 Princess kvar, bara fem är i trafik. Så vill du smaka en bit Princesstårta får du jobba lite!

Ritad av det missförstådda geniet Harris Mann – med oklara direktiv – var Princess ganska snygg. Särskilt i den här vinkeln.

Först lanserades den under tre olika märkesnamn; Austin, Morris och Wolseley. Den senare hade som sig bör emblem med lampa i.

Den enklare modellen hade runda lampor, kom aldrig till Sverige.

Trio con brio.

Ambassador hette efterträdaren. Inte snyggare men med halvkombilucka.

Fakta

Hotad: Leyland Princess
Sålda 1976-1980: 1 217 st
Kvar i trafik: 5 st

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.