Nästa artikel
DS-butiken - Intresset bara ökar!
Guru

DS-butiken - Intresset bara ökar!

Publicerad 1 mars 2020 (uppdaterad 7 oktober 2022)
När Ulf Stålnacke började arbeta med Citroën B11 räknade han kallt med att intresset skulle minska i takt med att bilarna och ägarna blev äldre. Men det har gått åt andra hållet, dessutom omfattar nu verksamheten Citroën DS, 2CV och HY samt Renault 4.

Pågående helrenovering av motor till en DS20 1969. Ulf tar hela ansvaret från bearbetning till provstart. ”Det blir bäst så”, säger han.

När ingenjör Stålnacke kom ut efter genomförd släktträff i Svappavaara tappade han hakan. Hans fina Citroën DS som han och familjen hade kommit i från Kiruna för ett par timmar sedan saknade nu en framskärm. Det var uppen­bart vem som låg bakom tilltaget för vid bilen stod hans 13-årige son Ulf djupt försjunken i konstruktionen till de svängbara fjärr­ljusen. Ulf hade ett lyckligt leende på läpparna. 

– Pappa var arg i en vecka efter det och jag fick utegångsförbud, säger Ulf Stålnacke. Men han hade ju klagat på justeringen av ljusen och jag försökte bara hjälpa till. Men det var där och då som jag upptäckte hur genialiskt konstruerad en Citroën DS är.

Första egna Paddan köpte Ulf med muckar­bidraget efter avslutad militärtjänstgöring, en ID19 1970, sedan dess har fascinationen för märket bara blivit starkare. Efter utbildning till bilmekaniker, flytt till Göteborg, ett antal år med Scania lastbilar – även utomlands – och som fordonslärare öppnade Ulf Stålnacke 2006 sin egen verksamhet med Citroën Traction Avant – eller B11 som den kallas i Sverige – som specialitet. 

– Det började med att jag köpte en B11 Normale som jag renoverade, säger Ulf. När jag letade delar fick jag bra kontakt med ett företag i Holland och det ena ledde till det andra. Det fanns ett behov bland entusiasterna, både av delar och hjälp med reparationer, renoveringar och service.

Under 2010 breddade Ulf dessutom sortimentet med delar till Citroën DS.

– Trots att DS setts som en klassiker i många år var det egentligen först då som priserna på bilarna började stiga på allvar och fler tyckte att det var lönt att kosta på sin bil, säger Ulf. 

Senaste tillskotten till sortimentet är Citroën HY och Renault 4. Ulf håller ett antal slitdelar i lager även till dem och kan ordna fram det mesta inom tre till fem arbetsdagar. 

Vid vårt besök står tre bilar i den välordnade verkstaden, två DS och en B11. 

– DS:en gjorde jag i ordning till 90 procent för sju år sedan, säger Ulf. Det sista ville ägaren göra själv men nu har han insett att han inte hinner. Det är kul att se den igen!

Den röda B11:an köptes av sin nuvarande ägare 1974 och har inte varit på vägen sedan dess, trots att den ser nästan färdig ut. Till våren ska den äntligen få nöta lite asfalt igen. 

– Jag räknade kallt med att intresset för B11 skulle minska i takt med att åren gick och att ägarna blev äldre, säger Ulf Stålnacke. Men det har gått åt andra hållet, det är en modell som ständigt hittar nya entusiaster! Dessutom finns det många äldre ägare som slutat meka själva men som vill fortsätta köra med sin bil. Då behöver de hjälp.

Alla mekaniska jobb gör Ulf Stålnacke själv och även en del inredningsarbeten. När det gäller plåt- och lackeringsuppdrag har han några betrodda kontakter. Han tar inte emot några andra märken än Citroën i sin verkstad, och bara äldre modeller.

– Ja möjligen nån liten Renault 4 då, säger Ulf. Jag spårar även upp renoveringsobjekt som jag sedan åter mig att helrenovera, fortsätter han. 

Som kund kan man även kombinera vinterförvaring med service och reparationer, Ulf håller dessutom just nu på att sy ihop ett avtal med en transportfirma som kan frakta bilar från hela landet till verkstaden strax utanför Göteborg. 

Ulfs omtanke och intresse för sina kunder lyser hela tiden igenom. Genom åren har han provat olika sätt att driva sin verksamhet, under några år på heltid med anställda i hyrda lokaler och annars på deltid jämte andra jobb. Han beskriver det som bitvis tufft men samtidigt väldigt roligt. I höstas bestämde han sig för att satsa fullt igen, dock med en 1/8-delstjänst som yrkeslärare som komplement. 

– Något sådant här håller man inte på med för att bli rik, jag gör det för att det är så många roliga och trevliga kunder och för att få ut så många gamla Citroën på vägarna som möjligt! 

En av få kvarvarande Simca ”Fixaren” ska bli koncernens budbil.

En fabriksny innerbelysning i originalkartong till Traction Avant – det finns en del NOS-delar i lager. Mest handlar det dock om reproducerade delar.

På gårdsplanen hälsar två Citroën B11 välkomna. De köptes nyligen från ett dödsbo – mest för att de var så dekorativa.

TRE SENAST SÅLDA DELARNA
Startvevsfäste till B11.
Original fjärrljus DS 1962-65 (sista paret).
Hjulcylindrar och bromsbelägg B11.

TRE SENASTE VERKSTADSJOBBEN
Montera inredning och elhärva på B11 -51.
Byte bromsskivor fram och motorfästen DS Pallas 21H.
Motorrenovering DS 20 -69.

EN TYDLIG TREND
Intresset för gamla Citroën ökar!

STORSÄLJARE
Returdamasken bak DS – en orimlig konstruktion som slits snabbt. Tidigare gick det att hitta gamla lager med NOS-delar men det verkar vara nästan slut nu. Men jag har en del godbitar kvar!

HITTA HIT
Stålnackes DS-Butiken AB
Asmundstorpsvägen 10
417 46 Göteborg
Telefon: 031-55 50 07
www.stalnackes.com
info@stalnackes.se

Ulf Stålnacke spårar gärna upp objekt som han sedan renoverar på beställning. En DS Pallas 1975 står på vänt i lagerlokalen.

Redan som 13-åring gick det upp för Ulf hur genialt konstruerade Citroën DS är. ”De är faktiskt inte särskilt svåra att förstå sig på!”

Traction Avant fanns i två grundformer. Denna tidiga 50-talare har den mindre karossen – i Sverige kallad Sport.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.