Chevrolet 1953 var en gång ganska vanlig här, 2773 stycken såldes nya, denna är dock importerad på 80-talet
CX i fint skick är en sällsynt syn idag detta är en CX2500 Pallas Diesel från 1979
AMC/Ramblers är också sällsynta, ofta förbisedda och aningens missförstådda modeller. Svensksåld Rambler Rebel wagon från 1968 som räddats undan skrotdöden
På marknaden, mycket ovanlig Borgward lastbil från 1955
och Chrysler 300 cab från 1963 till salu bland delarna
Mycket fin Packard Clipper de luxe från 1953 fick komam med som dragplåster
radio genom decennierna, vackra samlarobjekt idag
Böcker, broschyrer och gamla reklamblad fanns det gott om på marknaden
köpte någon taxametern månntro?
populära dragbilar bland säljare, Mercedes W123
.. stod det ett par stycken av.
Fin Daf 66 Maraton från 1973, dock ej till salu.
Men det var däremot den här fina Cadillac Eldorado Sevillen från 1957
Europa samma år, Opel Rekord -57
Hetaste amazonen heter ju 123GT
och två stycken av dessa GT-Amazoner fanns på Backamo
Och en fin stationsvagn, orenoverad lågmilare från 1967
En annan väldigt ovanlig stationsvagn var denna Buick Special De Luxe från samma år.
Svenska laståsnor, Volvo Duett
modernare kombi, en utskrotningshotad modell, Rekord Caravan 1981
I USA innebar sextiotalet bya linjer, strikt och rakt blev det nya modet, ovanlig och elegant Buick Electra från 1962.
I Sverige höll man kvar 40-talsformerna än i ett par år PV544 Sport.
En av de vackraste bilarna på träffen, Cadillac cab från 1947
Chevrolet Styliline De Luxe 1952
Och en helsvensk Chevrolet, svenskbyggd och svensksåld, Bel Air 1954
Buick 1958 är en mycket populär modell här.
Modernare Buick, Electra från 1970
Volkswagen K70, en annan utskrotningshotad art.
När K70 introducerades, byggdes fortfarande dessa bilar i England, Morris Minor, denna är från 1959
Och en äldre Minor från 1951
Två stycken till och med.
Bulligt svenskt, SAAB 96GL
Bulligt kontinentalt, Mercedes-Benz 170S 1952
Bulligt amerikanskt, La Salle 1939
Äldsta på Backamo denn agång, Chrysler från 1927
Flera fina Mustang-cabrioleter vågage sig dit den mulna vårdagen.
Coupe De ville är mer ett begrepp än just en modell, denna en av två fina sådana 65:or som syntes.
1959 var fenorna på topp, Cadillac Eldorado hette Seville med tak, Biarritz utan. Bara 975 Sevilles gjorde 1959.
Bara ett decennium innan såg bilmodet ut såhär, Buick Special 1948
Plymouths fenor nådde sin topp 1960.
Ännu en GTO från 1967, med tak.
En del besökare kom ända från Norge också, bland dom en Renault 8.
Ovanlig Mercury Marquis från 1968, fansn bara som coupe med vinyltak som standard, 3965 stycken byggdes.
Ford Crown Victoria 1956 såld ny i sverige 1957. detta beror på att vi fick hit ett restlager osålda bilar på den tiden. Crown Victorian, "Krom-vicken" blev snabbt en populär modell och många har överlevt till vår tid.
En som var mindre vanlig 1956 var ju Cadillac, bara 30 stycken såldes nya i Sverige, få av dom finns bevarade. Privatimporten har dock bättrat på förrådet med några hundra exemplar.
Cadillac Eldorado 1975, bjässemotor på 8,2 liter och framhjulsdrift. Luftreningskrav hade dock snöpt effekten från 400hk till bara 180 hästar de sista åren för den stora 500-motorn.
International L-110 från 1950, en ovanlig pickup.
Och ett hörne med hot rods. I Uddevalla trakten är denna kultur stor, på Backamo hålls även Old Style Weekend senare på året med dessa kärror och livsstilen runt dom
låg Ford farmarpickis hyvlar grästuvor på väg mot utfarten
Edsel från 1958 väljer vägen
Ett stycke svensk hot rod historia rullar ut, denna 1932 B-Ford blev rod redan på 60-talet.
Och med en liten Austin Mini från 1968 säger vi adjö från Backamo denna gång.