
Välhållna Mercedes S-klass från 1970-talet har varit sällsynta länge. Nu börjar de bli eftertraktade också.

Den som fick en S-klass i backspegeln på Autobahn flyttade på sig. Alla versioner toppade över 190 km/h, 450 SEL 6,9 gjorde 225!


Baklampornas räfflor var ett resultat av långa övningar i vindtunneln. Teknikerna hade kommit fram till att släta bakljus blev osynliga efter 30 mils körning i smutsväder, med räfflor kunde sträckan lätt fördubblas!

Svensksåld, i Borås.


Stort lastutrymme som sig bör i en Mercedes. Knappt använt, liksom resten av bilen.

J.R. Ewing körde S-klass i serien Dallas, det bidrar till Georg Rudlings fascination för modellen.


Mercedes uppfann draghandtaget, fortfarande toppmodernt. Och snyggt!

Känslan av överlägsenhet infinner sig lätt i en Mercedes, särskilt i ett så fint ex som detta.


Räfflorna från bakljus går i gen även fram. Blinkers som smet runt hörnen var Mercedes först med.












