Bild
Nästa artikel

GMdesign

15 oktober 2014

Svulstig impression av Buick för 1938, troligen av George Lawson som senare kom att basa för just Buicks design, innan hans visioner ansågs för vilda och han fick sparken. Efter kriget kom George tillsammans med Alexander Tremulis att jobba med formgivning åt Tucker.

Karikatyraktig vision av en Buick, med framhjulsdrift.

Cadillac futurism från 1938 av Lawson, notera den extrema panoramarutan. George Lawson

En av Lawsons mest intressanta alster är daterad 1937, och denna taklinje med djärvt välvd bakruta kom att gå igen på Studebaker 1953, och även senare på Hillman Minx och en del andra bilar från Rooteskoncernen.

Denna bulliga parade phaeton är menad att vara en Pontiac, och skissad av en ung Frank Hershey. Det var han som införde "silver streak" kännetecknet hos Pontiac 1935 och senare kom att vara först med att sätta små fenor på bakskärmarna, som syntes första gången på Cadillac 1948. Dessutom kom han att ansvara för Fords design för modellåren 1953-57 och där ingick ju även den vackra Thunderbird. De flesta modeller han skapade har gått till historien som bland de vackraste bilar av sin tid, inte illa av en grabb som från början utbildade sig till skogsbrukare.

Här är lite övning i formgivning av skärmar, signerat Roy Brown 1937. Roy kom också liksom Frank Hershey att hamna hos Ford, det var han som blev chefsdesigner för projektet Edsel, som milt sagt inte kom att gagna hans karrär... Roy gick mer eller mindre i exil efter fiaskot runt Edsel och spenderade de kommande åren hos Ford i England. Där ritade han bland annat tredje generationens Zephyr och Zodiac, samt Cortina. Tillbaks hos Ford i amerika kom han att formge senare Thunderbirds och minivanen Econoline.

En stilstudie av grill, för Pontiac i ohämmad art deco. Detta gjort av en annan yngre förmåga som hade tillträtt som designansvarig för Pontiac redan 1934, hans namn var Virgil Exner. Virgil kom senare att bli mest förknippad med Chrysler, där han bland annat satte upp Chryslers advanced design studio redan 1949. Mest känd är han nog för 1955 års helt reviderade Chryslermodeller "Forward look"

Extrem Pontiac, som tydligen inspirerats av den tidesns troligen mest extrema bil , Tatra 77. taket är delat med avtagbara suflettdelar på var sin sida,, en slags tidig "T-top"

En annan extrem bil som blivit designikon var Cord 810 som kom 1936, Gordon Buehrig låg bakom formgvningen med grillen som löpte vidare längs karossidan. Detta grepp syns här året efter i Harley Earls skissblock.

La salle med mittmotor, idé 1937 av Paul Meyer

Sportig La Salle med framhjulsdrift, utkast av John Hauser 1938.

Ett annat alster av John Hauser, en sportig variant av Cadillac.

Ett lite mer verklighetsnära förslag, här ser man hur 1940 års Buick börjar ta form.

Konkurrenter sneglar på varandra, detta ser väldigt mycket som Tom Tjaardas Lincoln Zephyr, men är alltså från General Motors studio 1937.

Extrem spolformad designstudie, okänt vem som teckande den här men det ser lika mycket delar ut som en tysk racerbil och något från Sci-fimagazinet Amazing Stories.

Och till sist lite action från 1938 signerat George Lawson.