










































































































































Ändhållplats Gräfsnäs station.
Två vackra Barockänglar, BMW 502 rullar in tidigt på området
Skoda var ingen vanlig syn på våra vägar förr, här är en Rapid från 1937.
Traktorer är ju ett givet inslag, två fina röda Volvotraktorer som pensionerats från aktiv tjänst anländer
En 20-tals Indian Scout är kanske inte det mest självklara valet som förstahoj för unga tjejer men här är en som bryter det mönstret
Vi börjar med de äldsta godbitarna på plats, Chevrolet 490 från 1922 var äldsta bilen på plats.
Och detta är en Chevrolet Superior roadster från 1925
Majestätisk Buick tourer från 1929 har även tillhört en majestät. Första ägare var kungliga Hovstallet och denna bil användes flitigt av Gustaf V för jaktutflykter. Kung Gustaf var en reslig herre och därför fick denna bil även en fem tum högre vindruta som ny.
Volvo TR704 1937
En Delage från 1928 med Weymannkaross väckte mycket uppmärksamhet, det är sällan vi ser bilar av det här snittet i Sverige och denna franska lyxbil är nyligen importerad från England.
Zetor 25A 1950, Tjeckiska Zetor var aldrig särskilt vanlig på svenska åkrar där oftast Fergusons grålle regerade.
Allis Chalmers model B
En John Deere model BR från 1939 står flankerad av två GMW-trakorer, GMW stod för Gnosjö mekaniska Werkstad även om dessa byggdes i Älmhult. Denna är från 1957.
Lanz Bulldog, evighetsmaskinen som byggdes i det närmaste oförändrad från runt 1920 ända fram till 1960. Drivs av en tändkulemotor med liggande cylinder på närmare 12 liter.
Detta monster är en täckdikesmaskin . Några stycken av dessa byggdes av en man i bygden som hette Helge Larsson på 1950-talet. Basen var en engelsk Crossley-lastbil, vars motor drevades ned genom fyra Chevrolet-växellådor och på så vis kunde detta vidunder krypa fram och låta aggregatet bak tugga sig fram sisådär 1000 meter på en dag
Nästa vidunder var Björn Petterssons ångtraktor från 1920, byggd av Ransom,Sims&Jefferies i England och såldes ny till Ryssland. 5,5 ton väger skapelsen och är växlad för att dra tunga lass i lugn promenadtakt.
Och det lilla vidundret, Wahlströmsbilen på plats såklar
Här presenteras tre Packards, först en coupe från 1938, svensksåld lågmilare.
Och en sedan, serie 1192 från samma år
Efter kriget fick Packard nya moderna former med pontonkaross, en Custom Eight från 1948
europeisk motsvarighet till Packard torde ju varit Mercedes Benz prominenta 300A, även kallas ”Adenauer” denna en tidig sådan från 1952.
Ramblers ser vi inte ofta här men denna Super Six från 1958 är riktigt fin.
Engelsk elegans, Jaguar km VII 195
Färgklick i form av Thord Liljeqvists Dodge Royal lancer från 1955, trefärgat fanns som tillval för dom som tyckte tvåtonslack var för tråkigt.
Drickabilen på rymmen från Alingsås bryggeri, när såg ni en drickabil sist? En volvo F82 från 1970 med klirrande backar på flaket
Bland lastbilarna stod även denna fina Volvo raske med reservgrålle på flaket.
Och den magnifika ångtraktorn puffar runt bland åskådarna
Maskinerna används på Gräfsnäs, denna engelska gräsklippare av modell större syntes köra några repor emellanåt med bra fart.
Annan annorlunda Engelsman, Kjell Dennersten kom med sin ovanliga Allard från 1948
En mycket grön DKW från 1961 ser närmast lite grodlik ut i denna nyans.
Chevrolet 1957 som sedan i turkos pastell
och samma modell i samma färg utan tak
Tvåfärgat i kontrast, Amazon kombi och Volvo 145 i polismundering visades upp.
SAAB 95 1971
Okej, här går jag bet, ingen information fanns till denna skapelse som är byggd på ett jaguarchassi, Ockelbo? Carina? Kan nån läsare hjälpa till?
Mer sportigt rött med plastkaross, men mer lättidentifierat, Chevrolet Corvette 1965
Och Corvette 1972
Minicorvetten Opel GT kommer från samma penna hos General Motors Styling section, Chuck Jordan höll i den pennan.
Och sportigt rött från England, TVR 350i 1987
Moderna klassiker på plats Opel Kadett GT-E 1984 i mycket fint skick är en ovanlig modell,
Audi 80GLS 1977
Stortysk 1, Mercedes benz 420SE 1986
Stortysk 2, Volkswagen campingbuss 1977
En lite mindre tysk med tygtak, VW 1303 cabrio från 1972.
Och en ännu mindre tysk, Messerschmitt KR200
Renault 10 1969
Trevlig cabriolet från forna öst, Skoda Felicia årsmodell 1962.
Från ännu mer fjärran öst, en Toyota Crown coupe från 1970, ovanlig och snygg modell som såldes i blott c:a 20 exemplar här som nya.
Mer japanskt, motorcyklar kommer en hel del av till Gräfsnäs, här några japaner av äldre snitt och lilla Honda Monkey i förgrunden.
Sunbeams motorcyklar är inte så kända hos oss, men byggdes från 1912 ända fram till 1956. S8 hade en rak längsställd twin med överliggande kam.
NV byggde dessa trehjuliga nyttofordon under krigsåren, då med elmotor, efteråt konverterades de flesta med en vanlig motor framtill istället.
Vauxhall VX4/90 1963
Morris Minor dök upp i pluralis denna dag, här kommer en från 1952
Likaså MGB, här är en från 1967 som ovanligt nog inte är röd.
Några storlekar större än MGB, Ford Mustang cab 1970
Plymouth 1937, med helsvensk historik.
Definitivt helsvensk, Volvo PV52 från samma år, 1937
Nyimport, Plymouth från 1941, av förståeliga skäl importerades aldrig 1941 års modeller hit, eller någon annanstans heller för den delen
Fiat 500 1952.
Porsche 356 1959
Volvos jubileumsmodell från 1977 har samlarvärde idag
SAAB 96 V4 fanns i många exemplar på fältet
MG TF 2001, modern klassiker
Dodge Coronet 1959, svårt att tro att Coronet var ”snikmodellen” hos Dodge, här i ovanligt fyrdörrars hardtoputförande.
A-Ford beger sig iväg hemåt vid dagens slut.
Och så även en ovanlig AMC Eagle, fyrhjulsdriven ”cross country” modell från 1981, som AMC byggde långt före begreppet egentligen fanns.
Magnus fick pris för best in Show med sin magnifika Dela
Och Björn tuffar iväg med sin otroliga ångtraktor.




































































