Flygplanstillverkaren Martin Aeroplane Company byggde den här märkliga lastbilen på prov under tidigare delen av 30-talet. Ser misstänkt eldriven ut men inget verifierat.
Kaiser-Frazer började tillverka bilar efter andra världskrigets slut, men dom planerade också att bygga kommersiella fordon, med bland annat denna bussprototyp 1946. Några mer Kaiser-bussar blev det inte men denna enda kom faktiskt att sättas i reguljär trafik och rullade in på 60-talet.
Flera flygplanstillverkare sadlade om till biltillverkning efterkriget, bland dom var italienska Cemsa, mest kända för sina Caproni-plan. Under ledning av ingenjören Fessia från Fiat gjordes F11 som visades på turinsalongen 1947. Självbärandekaross på plattformschassi, framhjulsdrift och boxermotor var receptet, men projektet skrinlades efter sex stycken provvagnar hade byggts.
Kriget skapade Jeepen, ett av de mest framgångsrika koncept som byggs ännu. I England tog man fram en egen liten jeep som komplement till den större Land Rovern. Austin Champ kom den att heta, men de första prototyperna byggdes av Wolseley under namnet Mudlark. Drygt 20 Mudlarks gjordes i en förserie.
Karossbyggaren Sodomka i Tjeckoslovakien fungerade ju även som prototypverkstad åt Skoda. Här är en ganska snygg Sodomka-Skoda prototyp från 1954.
Vad som kom senare att bli Zaporotzevs ZAZ började som en Moskvitch-prototyp 1957. ZAZ 965A hade premiär 1960.
En annan prototyp i sammanhanget ZAZ var NAMI 059 från samma tid. NAMI var en forskningsbyrå för att ta fram bland annat bilprototyper i Sovjet, mer på politisk grund än på verkligt marknadsunderlag.
Standard köptes upp av Triumph och båda dessa tog ofta hjälp av Vignale i Italien för att formge nya modeller. Denna Standard saloon kom till 1958, men sattes aldrig i produktion. Standard tog ner skylten helt 1963.
Och så tittar vi lite på Japan, på Mazdas experimentavdelningen står den här lilla saken som kallades R16A. Året är 1963 och den lilla spännande sportbilen har mittmonterad wankelmotor.
Och därifrån över till USA, hos Studebaker laborerade man med tanken att göra en fyrdörrars Avanti. Men det blev inte mer än två bilar gjorda på prov runt 1964. Raymond Loewy brukade använda sig av Pichon-Parat i Paris för att göra prototyper och dom byggde även dessa. Strax efteråt var Studebakers saga slut ändå.
Den här bilden daterad juni 1964 verkar först föreställa en helt vanlig Mustang, men så är inte riktigt fallet. Denna är en rent tvåsitsig roadster som togs fram på försök. Men den vanliga Mustangen sålde som smör sedan premiären ett par månader innan och man fann inte någon idé att komplettera med en tvåsitsig version.
Tyska Glas byggde rätt klumpiga småbilar och en väldigt elegant sportcoupe. 1965 gjordes denna variant från Frua att förstora sportcoupen 1600GT till en slags "sedancoupé", men det blev ingen uppföljning på det.
En rätt elegant Simca coupe baserad på 1000-modellen byggdes av Facel 1965. Men Bertone gjorde jobbet bättre och den gick i serieproduktion.
Pininfarina byggde flera versioner av en liten coupé som senare skulle bli Fiat Dino. Spidern fick behålla den här karossen minus taket, coupéen kom att få lite annan form.
På 60-talet knöts mer och mer kontakter i Italien med den spirande japanska bilindustrin. 1966 visade Ghia upp denna prototyp på Genèvesalongen. Den byggdes på Isuzu Bellett och två år senare sattes den i produktion som Isuzu 117 Coupe, som kom att byggas ända fram till 1981.