Bild
Nästa artikel

Holden historia

22 oktober 2017

FX 1948

FX ute

FJ 1953

FE 1956

FC 1958

FB 1960

EK 1961

EJ 1962

EH Premier 1963

EH ute

HD Premier 1965

HR 1966

HR delivery

1968 kompletterade man med den mindre Torana, som då fick heta HB

HK Kingswood 198

HK Monaro GTS

1969 visades den extrema conceptbilen Hurricane

1970 kom conceptet GTR-X

HT 1969

HG Brougham 1970

Torana LC 1969

HQ ute 1971

HQ Kingswood

Holdenfabriken i Port Elizabeth tidigt sjuttiotal

Torana LJ 1972 , med prestandamodellen GTR XU-1

Torana LJ SL sedan

Torana TA 1974, nu med fyrcylindrig motor från Vauxhall

HJ Premier 1974

HJ Sandman

Torana LH 1974, den kortlivade LH fanns bara som sedan, och i värstingutförande hette den SLR5000.

Nu började man smyga in importbilar i programmet. Gemini var en Isuzu som såldes om Holden. Första generationen kalades TX

Torana LX 1976

HX Kingswood 1976

HX Statesman

GEmini TC 1977

HZ Monaro GTS 1977

HZ Sandman

Gemini TD 1978

Som mellanmodell kom Commodore 1978, Här serie VB

Torana UC 1978

Gemini TE 1979

WB Statesman 1980

VCCommodore 1980, med Turbo

Gemini TF 1982

Man sålde även Isuzus större bilar som Isuzu Rodeo, och Isuzu Trooper hette Holden Jackaroo

JB Camira 1983, baserad på GM:s J-plattform efterträdde den Torana

VH Commodore 1981

HOlden Astra kom 1984 och var egentligen en Nissan Pulsar

Holden Barina presenterades 1985 och var en Suzuki Swift

Suzuki SAmurai såldes som Holden Drover

Även Isuzu Piazza såldes under Holdens namn i Australien

VK Commodore 1984, SS Group A

VL Calais 1986

VN Commodore 1988

1989 efterträddes Camira av Holden Apollo, som ju var en Toyota Camry.

VP ute 1991

Så hoppar vi fram till oktober 2017, och här kommer den sista Holdenbilen, en VF2 Commodore SS