Bild
Nästa artikel

Italian passion

6 april 2016

Fiat kanske inte förknippas med exklusiva specialbilar i första taget men under femtiotalet var det oftast basen för många karossmakares skapelser
Fiat 8V var en exklusiv sportbil med en egenutvecklad V8 på två liter, 126 exemplar gjordes mellan 1952 och 1954, många försågs med specialkarosser, på Autoworld fanns flera olika exempel. Den här med Fiats egna coupekaross kallad 'Rapi' efter sin formgivare Luigi Rapi.

Supersonic från Ghia , slimmad som ett jetplan och överljudsfart var det hetaste 1953. Ett par stycken sådana här karosser gjorde på 8V, några hamnade på Aston Martin och Jaguarchassin.

8V Zagato 1954

Och en 8V från Vignale 1953

Förutom Fiat så sattes V8:an i ett antal Siata, 35 stycken av den smäckra 208S använde motorn.

En unik Siata, en 'one-off' med Bertonekaross och 8V-motorn.

Miura, den kan stoltsera med titeln världens första supersportbil, Lamborghini satte en helt ny standard i form, prestanda och intryck med den vassa mittmotorbilen som i år fyller 50 år.

Cistalia var en ganska modest liten firma men deras 202 blev legendarisk redan när den var ny, en handfull av dessa Mille Migliaspyders tillverkades.

ASA RB613, hur många har hört talats om den? Saken är att denna rätt så okända modell är kontentan av flera storheter nedkokta till en enda bil. Ursprungligen kom idén från Enzo Ferrari, chassit konstruerades av Giotto Bizarrini, karossen ritades av Giugiaro och kom att byggas av Bertone. Enzo drog sig ur, och ASA tog över projektet med en sexcylindrig motor vagt baserad på en halv Ferrari V12, hängde ni med? Blott tre stycken gjordes 1966, samtliga rena tävlingsbilar.

Disco Volante, totalt gjordes fem av dessa experimentvagnar av Alfa Romeo, fyra har överlevt och en hade man äran att visa upp på Autoworld.

Fiat var ofta basen för exklusiva specialkreationer från allehanda karossmakare, som det vimlade av i Italien förr. Den här eleganta cabrioleten är egentligen en Fiat 1900 från 1953, specialskräddad av Ghia

Den här smäckra coupén är också en Fiat, en 1100TV från Allemano 1953

hörnet, demonstrativt bortvänd från showens stjärnor står trumpna Fiat Multipla. En modell som ändå är nog så viktig inom italiensk design.

har såklart en given plats på en sån här utställning och bland flera läckra modeller fanns den här fina Aurelia B24 Spider. 240 sådana här gjordes 1954-55.

Lancia Aurelia B50 coupe, med kaross från Vignale 1950.

med elegans, Lancia Appia Camioncino är minst lika ovanlig som de övriga juvelerna runtomkring.

Helt olika karaktär på samma modell. Härr en Lancia Flaminia coupé Pininfarina 1964.

Och det här är Zagatos variant på coupén

Och Stratos, Lancias mest mytomspunna modell står längst fram i raden av andra välkända bilar.

gjorde Ghia hela tio stycken karosser på Alfa Romeo 1900, alla med lite olikheter. För formen stod Giovanni Savonuzzi, tidigare Cisitalia. Det här exemplaret levererades ny till en annan känd designer, George Walker hos Ford.

Få bilar har så mycket karaktär som tidiga Countach, med skenbart enkla linjer skapade Marcello Gandini en av de mest extrema bilar som någonsin skådats.

Giotto Bizarrini var inblandad i det mesta när det gällde italienska sport och racerbilar, men bilarna under hans eget märket blev en ganska kortlivad historia. 5300GT var den mest framgångsrika med 133 byggda exemplar.

byggde främst rena tävlingsbilar och bakom märket stod inga mindre än bröderna Maserati . Denna 'barchetta' med 1000cc motor är från 1961.

Ferrari 275GTS, Maserati Mistral med mera.

På andra sidan piazzan står bland annat en De Tomaso Mangusta, följt av Maserati Ghibli, Countach, Bizarrini, Iso Grifo och så vidare..

En specialare från Pininfarina, stilstudie baserad på Alfa Romeo 2600. Den var från början en cabriolet visad 1962, men året efter hade den byggts om till coupé för att visas upp på Bryssels motorshow, så man kan säga att den är på återbesök.

Moretti var en av Italiens doldisar, från starten 1925 bygdge man både egna och byggde om andras bilar ända fram till 1989. Denna 750 spyder innehåller en hel del Fiatdelar och är från 1959

Några småttingar som också spelat en roll i den italienska formen. Näpna Fiat 500 giardinera och Autobianchi Bianchina.