Bild
Nästa artikel

Plan farfar del 22 bilder

23 mars 2018

Avskyr korta sladdar på elverktyg för det är värsta skiten att behöva jolla med skarvsladdar bara för en tillverkare är snål. Metabo utrustar sina vinkelslipar med drygt fyra meter sladd. Det är jättebra.

Verktygsboden gör det igen! Levererar bra verktyg som funkar. Hur fasen rent utsagt klarade jag mig utan denna lila smidiga tryckluftsdrivna sticksåg tidigare? Likt ett multiverktyg kan den inte bara såga utan även fila.

Runda hål blir fyrkantiga så fula bultskallar blir till fina svagt kullriga.

Jag putsar bort symbolerna på vangsbultsskallarna med vinkelslipen utrustad med en grovrengörare. Kan ju inte åka med moderna symboler på en bil från 1928

I fjädersatsen följde det med modellanpassade främre bladfjäderinfästningar för Ford. Dessa har flera olika hål för senare justering av åkhöjd så dessa ville jag använda. Efter lite modd så blir det kalas.

Efter Kåre hjälp mig lyfta upp bakaxeln på plats så kan jag börja mäta in läget för balken som stötdämparna ska fästas mot.

Original sitter det en förstärkningsbalk inne i remskenan. Den var givetvis historia på bägge sidor och där satt stötdämparna modell ”dörrstängare” och genomslagsgummi fast.

Förstärknings balken är kopierad rakt av från Dodgens original och eftersom hela ramen är nitad så undviker jag att svetsa stumt i förbanden utan nitar och skruvar istället.

Med balken provisoriskt riggad kan jag börja mäta in stötdämpare mot balken

Balk och stötdämpare på plats. Fästen på bakaxeln kan inte svetsas permanent då vinkel på ingående axel ska liva med vinkeln på utgående.

Det blir en extra balk och ramkonstruktion tillsammans med stötdämparbalken som blir skruvad i befintligt ramverk. Mer om orsak och anledning kommer längre fram.

Så var det caset med fälgarna. Tror det är Volvo 850 och ska det se någorlunda rätt ut så skulle fälgarna varit utan hål. Men nu blir det dessa i första skedet. Fälgarna har rullat en vintersäsong så det behövs först en tvätt och sedan puts.

Kamraten var snäll och körde ett blästerskåp till mig och då blev det genast lättare men samtidigt höjd ribba. Allt detta galenjobb för en uppsättning tillfälliga Volvofälgar?