På 30-talet började man mer och mer aktivt experimentera med aerodynamik, många experimentbilar byggdes och man började även använda vindtunnlar till utvärderingarna. Men inte bara bland de ledande tillverkarna i väst, denna experimentbil byggdes 1934 hos GAZ i Sovjetunionen.
Stilren roadster från 1949 som inte nådde förbi prototypstadiet. Den kommer frpn Eisenach i det nybildade Östtyskland, där den forna BMW fabriken låg. EMW kom de i princip piratbyggda BMW-bilarna därifrån att kallas och denna var baserad på EMW 340.
Phoenix 2SR-6 var en sportig vagn som daterar sig från 1955, detta projekt leddes av en engelsk officer i Egypten, som även hade planer på en begränsad serieproduktion men troligen blev det bara denna enda Phoenix byggd.
Ilian var ett besynnerligt projekt som skapades av Darrin i USA, men var tänkt att bli en lyxbil som skulle byggas i Israel, inte så mycket är känt om detta projekt från 1962
En ganska dålig bild, men det går inte att hitta så mycket bättre på Marcovecchio från Argentina 1964.
Citroen 2CV byggdes aldrig som Break, men däremot så byggdes dom på licens av Saipa i Iran. Dom gjorde denna prototypen 1967 i egen regi.
Ett annat Citroen-derivat var Baby-Brousse, som liknade Meharin, men denna kommer från Elfensbenskusten och byggdes 1969.
I Egypten byggdes en bil som baserades på NSU från tidigt 60-tal och döptes till Ramses. 1972 satsade man på en större Ramses men någon produktion blev det inte av denna.
Sisu A45 tog knappast några skönhetspriser, just denna från 1978 är lite mer speciell då det är en prototyp som försågs med Chevrolet V8, men något mer blev inte av det försöket. Sisu har byggt lastbilar i Finland sedan 30-talet men är ganska okända utanför hemlandet.
Efter murens fall blev gamla Östtyskland fullkomligt överkörda av den nya fria marknaden. De gamla manufakturerna som vilat i ett statligt protektorat var nu illa ute i denna nya tid. 1990 visade IFA upp denna ganska moderna prototyp til en lätt lastbil som kallades 1318, men trots det kom IFA att försvinna ganska snart efter det.
Mer från det nya öst, RX Vilgas var en sportvagnsprototyp från Estland 1993, tydligen kom viss produktion igång, då den även setts under namnet Rex.
Kubism från Danmark, Logicar, elbisprototyp 1983.
Volkswagen Pine var en prototyp till en mellanklassbil baserad på Ford Escort, och varför den var det beror på att detta var ett verk från Volkswagen i Brasilien 1989.
Kazwa ser misstänkt lik ut en stylad Renault Espace, minibussprojekt från Indien 1998.
Snarlik minibuss men från Turkiet, IMZA byggdes av Jetpa i Istanbul med en storslagen vision om exportsatsningar och licenstillverkning utomlands, men något mer har inte hörts av det. IMZA visades 1999.
DDR SP4 är en sportvagnsprototyp som bär ganska klara drag av McLaren F1, byggd i Dominikanska Republiken 2006.
Optimal Energy Joule, elbil från sydafrika visades 2008. För designen stod ingen mindre än Keith Helfet från Jaguar, som tidiagre ritad bland annat Jaguar XJ220. Någon produktion av Optima Joule kom dock aldrig igång.