Bild
Nästa artikel

Rebellerna

24 januari 2020

Jörgen Skafte Rasmussen är mest förknippad med DKW men egentligen var det Framo som var hans egna märke. Rebell från 1935 var en låg modern framhjulsdriven bil som tyvärr stannade på prototypstadiet.

Den första muskelbilen? eller första fabriksbyggda sleepern? Rambler Rebel 1957 fick Nash nya stora motor, fyrportsförgasare och med 255 hästkrafter gjorde den 0-100 på 7,5 och spöade fuel injection Corvetter vid rödljusen.

Fast året efter rättades Rebel in i ledet och blev en vanlig Rambler, med vanliga motorer, här 1960 års modell.

Rambler Rebel var en präktig mellanklassare, som fanns som cabriolet, coupé, sedan och kombi.

När muskelbilseran stod på sin topp fanns såklart AMC med värstingen Rebel Machine 1970. Som för övrigt var sista året för Rebelserien.

1964 kom lilla Reliant Rebel, och den var rebellisk så tilvida att det var deras första modell med fyra hjul. Glasfiberkaross och en del lånade delar från Regal, drygt 2600 gjordes 1964-74

Reliant Rebel fanns även som kombi med sidhängd baklucka.

De Soto fortsatte leva vidare efter sin hädanfärd. 1962-64 användes namnet i Sydafrika. Där fick Dodge Lancer heta De Soto Rebel.

Senare ärvde Sydafrikanska Valiant namnet, 1968-70 byggde dessa på den amerikanska modellen.

Från 1971 däremot var det australiensiska Valiant som sattes ihop som kallades Rebel. Man satte ihop fjorårsmodeller av dom i Pretoria.

Mera från Sydafrika, Leyland Mini Rebel, 1982.

Dioss Rebel var en tjeckisk sportbil som kom av sig, tre prototyper gjordes mellan 1995 och 1997.