En alldeles nyrenoverad Bugatti T51A ställdes ut av logistikföretaget GEFCO. Den tävlade på LeMans sista gången 1937 rattad av Anne-Cécile Itier, en av 1930-talets kvinnliga racingess.
En även för många Citroënentusiaster okänd prototyp är C-10 Coccinelle (nyckelpigan). Den utvecklades i mitten av 1950-talet av André Lefèbre för att fylla luckan mellan 2CV och DS19. Karossen vägde bara 382 kg och var monterad på en modifierad bottenplatta från 2CV, vars motor också användes.
Droppformen framtvingade en mycket smal spårvidd bak. Produktionskostnaderna skulle ha blivit mycket höga och det blev ingen serieillverkning. I stället kom den nästa lika egensinniga AMI-6 att bli Citroëns mellanmodell.
Skodas traditionsavdelning visade upp en pågående renovering av modell 935, en prototyp få trodde hade överlevt. En stor bil med motorn bak som i mitten av 1930-talet utvecklades för att konkurrera med ärkerivalen Tatra.
Den vattenkylda boxerfyran på 2 liter var placerad framför bakaxeln. Växellådan kom från franska Cotal med elektromagnetisk manövrering. Bilen var byggd på ett centralrör som också tjänade som bensintank! Någon produktion blev det aldrig.
En bild tagen 1935 på Skodas svansmotorprototyp 935. I den kommunistiska efterkrigstiden ersattes konkurrens med planekonomi och Skoda fick 1951-52 uppdraget att åt Tatra bygga 2100 stycken Tatraplan 600. Det skulle dröja till 1964 innan Skoda med modell 1000MB lanserade en egen bil med motorn bak
Men usch, byggde Ferrari motorer med kamremmar!? Är det någon som vet var den här högbyggda V8:an suttit i för modell?
Här är i alla fall en vacker Ferrari boxertolva som nu med glasskiva fungerar som soffbord.
En majestätisk Horch 853 Spezialroadster byggd 1937 med kaross från Erdmann&Rossi, Berlin, och superbt renoverad. Utbjuden av en tysk handlare som investeringsobjekt till ett pris på förfrågan från rätt person. Det angavs att en liknande bil för två år sedan sålts i USA för över 5 miljoner dollar.
Renault firade 30-års jubileum för Espace och ställde ut alla fyra generationerna. Här ser vi till höger den stilsäkra generation 1 och till vänster 2:an som ännu ser modern ut men som kom redan 1991.
Typiskt franskt, men märket? En Coupé 403 René Bernard! Monsiuer Bernard hade 1964 tänkt sig att producera en hel serie av denna cut-and-shut coupé baserad på Peugeot 403 men det bara denna klar. Bilen kortades 46 cm och sänktes 23 cm, medan hjulbasen kortades 25 cm. Resultatet en tvådörrars coupévariant av 403:an, nu försedd med en trimmad 404-motor och ekerhjul.
I Club Peugeots monter stod detta styvbarn, ursprungligen en Ford, sedan en Simca, vilket märke på något sätt slutade hos PeugeotTalbot men frågan är om inte denna Comete Monte Carlo mer hör hemma hos Facel Vega eftersom dess kaross var byggd hos Facel och utgjorde grunden för bilarna från Facel Vega.
Försäkringsbolaget ANV sålde försäkringar med charme och förmodligen bra villkor.
En av dessa i stramt återhållen kvalitetstil formgivna franska lyxbilar – i det här fallet en Delahaye 135 Coupe des Alpes från 1938 med kaross från Tüschler i Zürich.
Närmare 1000 bilmärken har tillverkats i Frankrike så det är inte underligt att man ofta träffar på märken man aldrig hört talas om förut. Här är en torpédo sport Paris-Biarritz 1930 från den lilla sportbilstillverkaren BNC verksam 1924-31.
Franska Volvoklubben ställde ut en smaklig 262 Bertone Coupe. Monterhyrorna är höga och bilklubbarna har oftast bara råd med de minsta ytorna.
Den franska motsvarigheten till vårt MHRF prydde sin monter med två franska ädlingar – en grå Salmson och en röd Delahaye. De fanns väldigt många lyxbilstillverkare i Frankrike men de flesta var borta när 1960-talet gick in.
En Panhard Levassor från 1930 i slitet brukskick stod hos handlaren Bruno Vendiesse – en stor vagn på gränsen till någon sorts tungsinne i utseendet. Ljudlös motorgång kan utllovas med slidmotor
En mycket sällsynt M.G. är den stora typ WA 2.6 litre som 1938/39 bara tillverkades i 369 exemplar. Närmast unik är detta exemplar som bör vara en av två bilar levererad i chassiform till Schweiz och där försedd med ett karosseri mycket smäckrare än det engelska originalet.
En Maserati monoposto ännu dammig från sin senaste insats manövreras in i montern.
Oväntat men tilltalande att träffa på ett exemplar av legandariska Bugatti Type 35 i så kallat patinerat bruksskick.
Burton är en kit car baserad på bottenplatta och mekanik från Citroën 2CV. Det härstammar från Holland och ser ganska solid ut. Klubbmedlemmarna verkade trivas i Paris
Att det är 100 år sedan Första Världskriget bröt ut markeras på många olika sätt i Frankrike. På Rétromobile ställdes pansar och andra militära fordon ut, men också denna Renault taxibil. Historien är fantastisk – för att 1914 stoppa de avancerande tyska trupperna rekvirerade generalen Galliéni 600 av Paris taxibilar, de allra flesta Renault. Så kom 3000 soldater att ta taxi till Marne 10 mil från Paris där de slog tyskarna. Sedan vidtog ett fyra år långt och för alla sidor tröstlöst skyttegravskrig.
Renault firade att R8 Gordini fyllde 50 år och visade upp fem olika versioner inklusive en fabrikstrimmad och en med dubbelkammotor. Alla var tydligen inte lackerade fransk racingblå.
En Darl’mat, den extravaganta varianten av den mer sedesamma Peugeot 402 som ses i bakgrunden. Det är sent 1930-tal och Peugeotåterförsäljaren Emile Darl’mat vill sätta sitt namn på en bil och ställa upp i LeMans. Peugeot backar honom och ännu en fransk bilikon skapas.
Lika spektakulär i denna vy är Darl’mat. En fin detalj är att instrumentpanelen är rosenpolerad.
En annan fransk bil som kan göra anspråk på ikonstatus är Citroën AMI 6, den modell som skulle fylla gapet mellan 2CV och ID19 men med sin bisarra styling förfärade världen utanför Frankrike. Det bisarra är en tillgång idag och detta fina exemplar var inte renoverat – endast ömt vårdad enligt sin ägarinna.
Mercedes-Benz firade sina 120 år av motorsport med att ställa ut denna racer från 1914 – men det blir ju bara 100 år! Ja, men man stödde sig på att Panhard-Levassor och Peugeot tävlade i Frankrike redan 1894 och de hade Daimlermotorer licenstillverkade i Frankrike!
Denna säregna skapelse heter Reyonnah och ser ut som en föregångare till Messerschmitt. Den ställdes ut på Parissalongen första gången 1950 och slog världen med häpnad därför att den var på ett sätt hopfällbar -den kunde dra in framhjulen under karossen. Idén var att den skulle kunna parkeras bland cyklarna. Trots att den återkom på flera Parissalonger blev det ingen större produktion och detta är en av prototyperna som behållits av sin uppfinnare och sedan hans son tills nu. Klubbades på auktionen för 125 160 euro.
Den som tjusades av den i Peugeotklubbens montera utställlda Darl´Mat kunde lägga ett bud på detta franskt tävlingsblå exemplar på Articurials auktion men pengarna räckte inte för bilen blev osåld.
För ökenfärder rekommenderas att man konverterar sin vanliga 2CV till fyrhjulsdrift så som modell Sahara hade.
Långresor i grupp – raids – är populära med 2CV. I år kan man köra i Anderna och nästa blir det en TransSiberiaRaid.
En i Europa sällan sedd modell – Willys Jeepster, här ett mycket välrenoverat exemplar.
Triumph TR3 och TR4 samt en Jaguar E-type väntar på nya ägare. Det finns mycket intressant att köpa på mässan.
Någon mopedvurm som i Sverige kan inte spåras på Rétromobile men en hittade vi. Inte ens den mest kallsinninge till mopeder kunde undgå att tjusas av denna franska Cyclosport Super VAP Spécial Monneret SSV som den enligt skylten hette. Den hade tysk Sachsmotor och var från 1961.
En fransk jeep tillverkades av Delahaye, betydligt mer komplicerad än den amerikanska förebilden och därmed mer svårservad i fält. Men den tog sig fram lika bra eller bättre i terrängen
Strandbil på Fiat 850 utan sufflett men korgstolarna är tåliga och länsplugg finns säkert om det mot förmodan skulle regna.
Shellette kallades strandbilen, en av cirka 80 stycken framställda 1972. Detta exemplar ägdes av Phillipe Starck , en känd fransk designer, och det kanske bidrog till att den på auktionen bjöds upp ända till 41 720 euro, jag kan lätt komma på bilar som för den summan ger mer för pengarna.
Alltid en fröjd för ögat, Colin Chapmans mästerverk – Lotus Elite. Bara 640 kg tung och med avancerade hjulupphängningar och snärtig Coventry Climax-motor en dröm för 1960-talets weekendracers. Detta exemplar från 1961 kom närmast från USA och såldes på auktionen för 75 400 euro.
Också en ögonfröjd är Lancia Aurelia B24S Spider America. Den var samtida med Jaguar XK140 men nästan dubbelt så dyr så produktionstalen blev inte stora. Detta exemplar hade sålts ny i USA och blev renoverad i hemlandet i början av 1990-talet. Det av auktionshuset satta riktvärdet uppgick till 900 000 euro – troligen för högt för bilen såldes inte.
En mycket trevlig Lea-Francis 14 så ädel att den varken skall kallas woody eller kombi utan shooting brake. Trevligt sliten som en gammal Chesterfieldfåtölj. Negativt var att någon försett den med fel strålkastarhus – de var alldeles för utdragna och störde proportionerna i profil. Gick för 15 973 euro, mindre än häften av Artcurials uppskattade högsta pris.
Traktorkungen David Brown som ägde Aston-Martin tog initiativet till Lagonda Rapide, en av de första superbilarna med fyra dörrar. I allt en gentlemans motorvägsexpress och naturligtvis delade den teknik med Aston-Martin DB4. Denna 63:a var ovanligt nog vänsterstyrd. Uppnått pris på auktionen var 193 104 euro.
Ännu en legendarisk Alfa Romeo, detta är en 6 C 3000 CM Coupe byggd 1952/53 i ett fåtal exemplar, argentinske presidenten Juan Peron köpte en.
Denna DeDion Bouton trupptransportbil har pansarskydd för mekaniken men soldaterna sitter utan skydd för att ha fritt skjutfält.
Tre soldater i tidsriktiga uniformer vägledde informativt om fordon och annan materiel från första världskriget.
En fransk stridsvagn har hittat till Rétromobile.
Klubben för ädelmärket Delahaye brukar aldrig ställa ut någon bil – klubbmontern är till för att medlemmarna skall träffas och ha trevligt.
Amicale DB är vännerna av det lilla franska sportvagnsmärket vars initialer DB uttydes Deutsch-Bonnet. Märket fanns 1938-1961 ocn baserade sina sport- och tävlingsbilar på mekanik från Panhard.
Intresse att teckna bilförsäkringar verkar vara stort.
En Heinkel Kabine håller den märkliga Reyonnah sällskap.
En mycket tidig Porsche 356 med Reutterkaross från tidem 1950-52 år ingen vanlig syn idag, inte ens på ett evenemang som Rétromobile.
Att det fortfarande kan dyka upp exemplar av en sådan bil som M.G. TC i ett så här nedgånget skick är märkligt, men kanske handlade det om en 60-talsrenovering som fått förfalla. En M.G. kan gå hur många varv som helst i renoveringssvängen.
En utanför Italien i stort sett okänd Alfa-Romeo är transportbilen Romeo 2, Detta i pippigult lackade skåp var rejält glasad och misstänktes för att ha varit en begravningsbil, något som ägaren förnekade man han hade ingen förklaring till de stora glasytorna.
Massor av barn drogs till LaJeepy, en Jeep i halvskala med bensinmotor på 8HP och en trestegs halvautomatisk växellåda. Chassit är i stål och karossen i ABS. Den är tillräckligt stor för ett barn och en vuxen. Toppfarten på 3:an är 45 km/h!
LaJeepy tillverkas i Frankrike och finishen såg mycket bra ut. Kanske något att köpa för den farfar som vill ha åkgräsklipparen i fred. Priset var 2650 euro fritt fabriken nära Paris. www.lajeepy.fr
Med kaross av franska Saoutchik såg den från USA överskeppade spanska Peagaso helt överväldigande ut sin isblå kulör. Den var perfekt restaurerad fast den förmodligen aldrig varit nedgången. Dess nye ägare fick betala 715 200 euro för att kalla den sin.
Mer fattbar är denna Citroën Mehari med matchande släpvagn. Utställd i klubbmontern av sin ägare och inte till salu.
- Kom på att jag har en bil till att försäkra...
Modell 402 introducerades 1935 som Peugeots svar på Citroën Traction . Tekniskt konventionell men formgivningen var spektakulärt modern – strålkastarna innanför kylarmaskeringen var Peugeots signum tills 203:an kom.
Jag hade nog valt en 402 framför den flashigare men tekniskt identiska Darl´Mat.
En sådan där fyrkantig gammal bil kan väl inte vara så spännande…
...men detta är en bil från en riktig kvalitetsfabrik - en Salmson S4 1932 med en fyrcylindrig DOHC-motor, en sleeper kan man säga.
En M.G. TA som modifierats till oigenkännlighet – man får väl anta utgångspunkten varit ett par ramben.
Vi slutar denna gång med en 2CV Camionette i nyskick.