Bild
Nästa artikel

show ebeltoft

21 oktober 2015

Rolls-Royce Phantom II Continental Owen Sedanca Coupe är det fullständiga namnet på den här massiva skönheten framför auktionstältet. Årsmodellen är 1933 och karossen kommer från Gurney Nutting

20/25 hette lillebror till Phantom II, även om det är en betydligt mindre bil så är den i dagens ögon imponerande stor ändå. Denna bil har också ett Owen sedancakarosseri från Gurney Nutting. Seadanca innebar att man kunde låta bakre delen av taket stanna uppe och åka "halvöppet" en slags föregångare till targan.

Silver Ghost lade grunden till Rolls-Royce världsrykte, en för tiden mycket raffinerad bil och oerhört dyr. Egentligen hette den inte alls Silver Ghost utan 40/50, smeknamnet kom av dess tysta viskande gång. På auktionen fanns inte mindre än fyra Ghosts, den här från 1912.

SIlver Ghost 1910, det här är en rekreation av Charles Rolls egna bil som kallades the balloon car. Varför då, jo C.S Rolls var en våghalsig flygare och hängiven ballongflygare. Korgen kunde monteras på bilens bakdel. Originalet från 1908 är sedan länge borta men denna är en exakt kopia på ett annat chassi.

Phantom III var en magnifik pjäs med V12 motor, den här med fyrdörrars cabrioletkaross från Vanden Plas. Levererad ny till Österrike 1937.

Hispano-Suiza hette den antagligen närmaste Rolls-konkurrenten i forna dar. Trots namnet byggdes dessa i Frankrike, och var av förnämlig kvalitet. Bilen här är en H6C cabriolet de ville från 1930 med kaross från Kellner.

I samma division låg italienska Isotta-Fraschini, liksom Hispano var de främst tillverkare av flyg och marinmotorer, och gjorde vid sidan av dessa magnifika lyxbilar. Den här tipo 8C är från 1930 och som oftast var fallet med Isotta, har den en kaross från Castagna.

En gång i tiden låg även Renault i toppskiktet av lyxbilar. Enormt stor bil av årsmodell 1909 med amerikansk Brewsterkaross.

I Tyskland hette det finaste märket Maybach, och störst av dem var DS-8 Zeppelin, proportionerna är enorma på den här cabrioleten från 1933.

Mercedes-Benz 500K där K stod för kompressor. Karossversionen kallas Spezial Roadster men är inte bilens ursprungliga. Istället är det en autentisk rekreation av Franz Prahl och är ett hantverk av yppersta klass.

Till vänster auktionens stora dragplåster, Duesenberg model J roadster, det var bland de dyraste och snabbaste bilarna man kunde köpa 1930, ett legendomsusat märke. Till höger en Stutz DV-32 från 1933

Stutz var nästa lika exklusivt som Duesenberg och byggdes i mycket små serier. Den här roadstern är en av bara två sådana som levererades 1933.

Bedövande vackra Lagonda LG6 är en av bara sex gjorda i sitt slag med förlängt chassi och denna med en unik kaross för New York Auto Show 1940.

LInjeskön Lincoln från 1934, model KB Dietrich tourer med V12,motor, en av 25 byggda.

LIncoln model L tourer från 1924 hade en V8, vilket var en ovanlighet i sin tid.

Packard V12 med vacker cabrioletkaross, 1934.

Cord 810 är en stilikon som väcker mycket uppmärksamhet än idag. Denna fina bil blev dock osåld.

Bentley S1 Mulliner cabriolet från 1959 som en gång tillhört John D. Rockefeller jr. Bara 12 stycken med denna kaross gjordes och få av dom var som denna vänsterstyrda.

En av de mest uppmärksammade bilarna var inte någon kromglänsande minutiöst renoverad bil, nej istället en ruffig Mercedes från 1914. En hundra år gammal bil i orenoverat originalskick är mycket sällsynt. Bilens kaross är troligen byggd av Saoutchik, men en del är luddigt i bilens tidiga historia. Karosstypen i trä kallas "skiff" och modellen heter 28/95, vilket var i klarspråk en värstingmodell, dåtidens AMG-variant skulel man kunan säga.

Skiffen var högsta mode i skarven 1910-20talet, i trä med spetsig akter som en yacht. Labourdette, Saoutchik och Schebera var de största på skiffar. Den här karossen kommer från den sistnämnda och klär en Rolls Royce Silver Ghost från 1914.

Nu är vi utanför garaget, ett av dem, och här står den gigantiska brandbilen av märket Ahrens Fox från 1925. Om nån undrar vad den stora stålkulan är så är det motorns kylare! Motorn är en 16 liter stor rak sexa som får en och undra hur många gånger brandmännen fick stanna och tanka på utryckningarna...

Här synas en Citroën SM som skall ut på en provtur.

Inne i garaget står med godbitar för visning, här kastas lystna blickar på den vackra Mercedes-Benz 320 cabrioleten från 1937.

En Rolls-Royce som inte kommer från England, en period byggdes även Rolls i Springfield, New York. Detta är en sådan, en av de sista därifrån dessutom. En Phantom Playboy roadster från 1931.

Silver Ghost med indisk bakgrund. Det fanns en tid då indiska Maharadjor köpte Rolls-Royce i bulk. Den här beställdes ny 1913 av Maharadjan av Patiala, med öppen kaross från H.J Mulliner.

En Phantom II tourer med Barkerkaross, årsmodell 1932.

Maybch SW38 var inte lika stor som Zeppelin men inte desto mindre elegant. Karossen är även här en rekreation efter originaldesign av Spohn, som ju låg nästgårds med Maybach i Friedrischshafen. SW38 har rak sexa med överliggande kam, individuell hjulupphängning och femväxlad låda, avancerad bil för sin tid.

De två mest udda bilarna i samlingen, Woods elbil från 1905, och den enorma Rolls-Roycecabrioleten med Fruakaross från 1971.

Chryslers Imperialmodeller var bland de mest exklusiva som fanns i USA. Den här dual Cowl Phaeton byggd i 85 exemplar är från 1931.

Auburn ingick i Cord-Duesenbergsfären, V12 modellen 12-165 Salon var den lyxigaste mdeollen 1933.

Alvis 4,3 litre var en av tiden snabbaste bilar, den här är från 1937.

Det var inte alla Henrik Frederiksens bilar i garaget som skulle gå under klubban, en del behålls i samlingen. Som till exempel denna makalösa DS Chapron cab med bara 300 mil på mätaren.

En av de nyare bilarna i samlingen, Hudson Hornet cabriolet från 1951.

Provkörning, Mercedes 320 cabrioleten ute på rull.

En av de flitigast testkörda bilarna var denna Bentley 6½litre från 1927.

Svenska spekulanter i vimlet, Esbjörn, Inger och Andreas Öhlén från Trollhättan, samt Mats Hedström, bosatt i Oslo.

Henrik Frederiksen själv hade fullt upp med att underhålla gäster, media och andra bilsamlare som var på plats.

Här kommer vaktparaden.

I förgrunden, SS100 Jaguar, 1938.

Det charmiga korsvirkeshuset framförs slottet som delvis fungerat som garage sägs ha Danmarks längsta halmtak.

Därinne hade Bonhams byggt upp en storstilad reception.

Så kikar vi lite på hur dessa bilar ser ut inuti, här Duesenberg.

Stutz DV-32.

Rolls Royce SIlver Ghost, the balloon car, 1910.

Packard V12 1932.

Chrysler Imperial 1931.