Bild
Nästa artikel

statsbilar

24 januari 2019

Nash Statesman låter pampigt, men det var faktiskt ekonomimodellen som kom 1950

Och toppmodellen hette Ambassador, ett namn som funnits hos Nash sedan 1927.

När Nash upphörde gick namnet AMbassador vidare till Rambler. För att sen separeras från Ramblermärket. Ambassador fanns kvar till 1974.

Så fanns det även en Hindustan Ambassador baserad på Morris Oxford. Den indiska ambassadören hade en lång tjänstgöring, från 1958 till 2014.

Däremot var den obskyra Austin Ambassador en kortlivad saga. Den efterträdde Princess 1982, och lades ner redan 1984.

Namnet Statesman togs upp av Holden på deras toppmodell 1974. Här är eleganta Statesman som den såg ut 1980.

1990 kom Statesman tillbaka till Holden, då som en variant av Holden Caprice, som var baserad på Opel Omega. Ur detta kom så småningom Daewoo Statesman, som också det var en reinkarnation på Omega.

Ford Consul kom 1951 och hade sin post fram till 1962

Sen återuppstod Consul som en billigare Granada 1972 till 195.

1998 kom Konsulnamnet tillbaka på en Lada limousine.

Envoy var namnet Vauxhall fick i Kanada, där de såldes genom Pontiac

1997 kom GMC Envoy, XUV varianten var speciel med sitt skjutbara tak över lastutrymmet.

Och sist får vi presentera Mazda 929 Legato.