prydlig firmaduett vid insläppet
och en till på finbilsparkeringen, renässans för dessa trotjänare i reklamsyfte.
vi börjar med att kika på parkeringen som också brukar bjuda på fina bilar, svensk lågmilarcamaro från 1975 glider in.
mer från orangeriet, Volvo 242 också från 1972 med snyggt matchande duett brevid
skrikande gul och tre äpplen hög, tuffa Matra Bagheera.
Ståtlig Rolls Royce Corniche coupe från 1971.
Mercedes 220Se coupe 1965, svensksåld.
Hillman Minx passerar förbi
Störst på besöksparkeringen , Kjell Brattfors anlände med sin enorma Antonov An-2.
Instrumenteringen i An-2 kräver inte bara speciell behörighet, utan även en grundkurs i ryska.
MC-collection i Sollentuna visade upp rara godbitar på stora planen, Ducati 125cc GP racer och en Indian racer från 1914.
Medan solen fortfarande skiner, Aston Martin DB2 mk III
och mer engelsk aristokrati med Jaguar mk VII från 1952
Karmann Ghia, en av flera sådana på plats
Porscheklubben hade stor uppslutning, närmast den sällsynta 904GTS.
Jubilar, Pagondan fyller ju femtio i år!
En ovanlig Dodge 880 cabriolet med ännu ovanligare bakgrund. Den här köptes in redan som ny till Åby travbana där den var startbil under många år. Nu renoverad till fint originalskick igen
En dos rojalism andas det runt den här Buicken från 1929 tillhörde Gustaf V, som använde den främst som färdmedel på sina många jaktutflykter.
Mustangklubben brukar ha många pållar på plats, så även i år. En av dessa är denna smått ovanliga 302 cabriolet från 19
Kjell Dennersten från Göteborg kör landets enda körbara Allard M-type.
Hos KAK hittar vi Saabmuseets driftiga intendent Peter Bäckström som har med sig Saablegendaren Carl Magnus Skogh.
Citroenklubben hade låg närvaro i år, Meharin närmast i bild är känd från Klassiker, då Peter Sundfeldt berättade om hur den kördes till Sverige, bakom den står Jonas Löfwanders fina BX 16v.
Nytt för i år, C70-klubben på plats, kommande klassiker?
Corvetteklubben tog upp en icke oansenlig areal i år med fina bilar främst från 70-talet.
Äldsta Corvetten på plats var från 1961, modellen fyller förresten 60 år i slutet av juni.
Corvette 1964, kallad Stingray, passande namn på en synnerligen tuff design.
www.veteranbilar.com i Göteborg har en hel del kul i sitt lager, till Tjolöholm kom man med denna charmigt knallröda lilla Austin A30
Fords första Capri blev ingen succé, det ändrades med en helt ny Capri i slutet av sextiotalet
1968 såldes 737 Valianter i Sverige, dryga trettiotalet av dessa finns kvar, få så fina som denna.
Studebaker 1950 med sin radikala bullet nose som bara fanns åren 1950-51.
Mer pärlor hos KAK, ärrad Camaro Cupbil som en gång i tiden kördes av Boo Brasta
Fiatklubben bjöd på en stor variation bilar, bland annat denna fina 1500 Spider från 1965
Likaså MG-klubben med sportiga kreationer ur alla generationer.
Två vackra MG Magnette, och dess modernare ättling i rakt nedstigande led, ZS från 2002 längst bort.
Äldsta i MG-fållan, fräcka J2 Midget från 1933
Och de obligatoriska Morganbilarna på rad
Fiat Balilla kan närmast sägas vara Italiens svar på Austin Seven, här ett exemplar under renovering.
Prydlig Taunus 17M får lite extra puts
Ingen vanlig Super Seven utan en ÄKTA Lotus Super Seven från 1963.
Vauxhallklubben firar 30 år, och för detta hade man fått med sig en hel del långväga besökare, den här speciella type R tourern från 1928 såldes ny till Australien, och fick där en kaross från Holden. Bilen kom till England 1990 och är varsamt renoverad och aldrig varit ur trafik sedan den var ny.
mrs Connell från Oxford fikar vid Vauxhallen tillsammans med en annan långväga besökare, Lawrie oConnor från Australien.
Australienspecialare, en Vauxhall Caleche från 1948. Från Luton skickades ramar från utilitymodellen ner till Australien där de försågs med denna öppna tourerkaross från Holden. Caleche byggdes fram till 1952 och efterträdaren kallades Vagabond.
Denna kaross är helt unik för Australienmarknaden och detta exemplar importerades till England 2010.
Tuff Usa-kombi, Buick Sportwagon hade extra rutor i taket, syskonmodellen hette Oldsmobile Vista Cruiser.
Äkta svensksport, RPB GT från Burträsk, detta exemplar är hemmahörande i Kinnatrakten.
Uppseendeväckande par på finbilsparkeringen Renault 12TN break
grönt i gröngräset, Porsche 912 1968
Originalavdelningen, Chevrolet 1935 och Dodge pickup i orenoverat skick
En annan brittisk Vauxhallbesökare, John Mullen med en Light Six Wingham tourer från 1936. Wingham är benämningen på den öppna tourerkarossen från Martin Walter, som även klädde Rolls Royce och Daimler med karosser på den här tiden. Bilen renoverades för 40 år sedan.
Tjusig Silver Cloud från 1963 med standard Mulliner-Park Wardkaross
Silver Cloud igen , fast som Sport Saloon från James Young.
Simca var en gång storsäljare här, över 4000 såldes 1959, men få har överlevt som denna Vedette
Samma andas barn och överlevnadsgraden ungefär lika dålig, Taunus P2
Fast ändå fanns två stycken fina fyrdörrars P2 på plats.
Samma väg som föregående utrotades även dessa Taunus i rostens härjningar på 70-talet. Denna fina lågmilartaunus från 1974 är helt orenoverad.
Likadan Taunus L från samma år, och i samma fina skick.
Ett par fina Crestas från Vauxhallklubben, denna från Norge
Och så avslutas episod ett med lite pausmusik.