Bild
Nästa artikel

tjolödel22013

21 maj 2013

Fergusonklubben visade upp grållar.

Maskiner från förr med en fin Volvo Victor från 1959

En mastodonttraktor, Björn Pettersson från Orust tuffade runt med sin engelska ångtraktor från 1920. marchfart är blygsamma 3,5km/h.

Helt andra bullar däremot med en av utställningens stora stjärnor, Arnold Sundquists jetbil! Arnold gillar att åka fort, och 1972 stod monstret klart för att sätta hastighetsrekord.

Farter på runt 700km/h var möjliga, snittfart på stående kilometern uppmättes till 579km/h på Elvington 1972, baklänges! Efter denna och ett par andra våldsamma resor och snurrar så pensionerades jetbilen och bor numera på Motala motormuseum.

Lotus Europas är låga, denna blåa såldes ny 1970 i Göteborg och har haft samma ägare sen dess.

Svart Europa John Player Special

BMW bjöd på många fina pärlor, bland annat denna fina 2002 från 1970

Och på plats var ju även bilen som ni läsare röstade fram som årets Klassiker, Kristian Fallemarks makalöst renoverade 2002tii.

Men ett snäpp intressantare var dock denna, den sällsynta 3200CS från Norge.

En upplaga på bara 603 bilar byggdes för hand mellan 1963 och 1965 med kaross från Bertone.

Landets enda registrerade BMW M1 fanns också med.

BMW:s E3 modeller är sällsynta idag, såpass att Kjell Nihlgränd från Kävlinge äger den enda kända 2500 av 1971 års modell som finns i trafik.

BMW 6-serie byggdes från 1976 fram till april 1989, av någon anledning såldes de allra sista som rullade av bandet till Sverige, det här är en av dom.

Italiensk och fransk elegans i samklang, den Pininfarinaritade Peugeot 504 cabriolet är en ovanlig modell på våra breddgrader.

Morris Marina var aldrig heller någon vanlig modell i vårt land.

En av flera fina Vauxhall Victor hos Vayxhallregistret, denna från Norge

Och en beige Austin Allegro estate kanske gör någon på redaktionen glad.

1959 hade Ford två olika cabrioleter i programmet, det här är den vanliga som kallades Sunliner

och Skyliner hette den som hade hela taket gömt i bagaget, dessa plåtcabbar fanns hos Ford 1957-59 och blev inte så värst populära då, men det är dom däremot idag.

Minns ni 80-talets brutala DP-Porschar från Joseph Zirkelbach? Åtminstone en har överlevt och finns idag i Älmhult.

Tyskregistrerad ur-quattro på besök.

Triumph TR250 var en märklig bastard som bara byggdes under en 15 månaders period 1967-68, enkom för USA. Det var en TR4 som fick dubbelförgasare istället för insprutning för att klara de tuffa emissionskraven därborta. Idag har många exporterats ut ur USA och denna har hamnat i Norge.

Dodges märkliga La femme uppmärksammade vi för ett tag sen då en sådan nyligen importerats till Sverige, och här står den , nyregistrerad och klar.

Och med sina märkliga accessoarer väckte den mycket uppmärksamhet i Chryslerklubbens ruta.

I samma familj finns redan innan denna fina Custom Royal Lancer

Svenska kantigheter, Saab Sonett och Volvo Valp

Engelska konstigheter, Triumph TR7 togs emot med blandade känslor 1975, man hade hoppat över ett par steg i evolutionen och gått från konservatism till ultramodernt i ett enda steg. Trots det byggdes över 100 000 av dessa, närmast i bilden den mer ovanliga TR8 med V8, som bara gjordes i 2746 exemplar.

DKW med praktiskt portabelt hotell

Svenska veteranbilsklubben hade också med ett ovanligt hotell, en Fiat 238T från 1969, troligen den enda i Sverige.

gammalt och nytt hos Rover

i ensam majestät står en Packard från 1938

lika pampig är denna bil, som kallades Vanden Plas Princess, med nästan samma formspråk och proportioner som föregående Packard är det svårt att tro att detta faktiskt är en sextiotalsbil.

Så kommer en regnskur och paraplyer plockas fram ur bagaget på en Bentley Arnage Red Label.

och det blir då lite spontanfika hos Jaguarklubben

Också det en klubb som visar upp en stor spännvidd på fordon, från XK120

till moderna XK8

och första regnskuren sköljde bort nästan hela Mercedesklubben...

Trevlig Austin 10-4 från 1937, med svensk historik.

Jensen Interceptor, såld ny i Sverige 1975.

1951 Sålde Alvis mer bilar än någonsin i Sverige, dvs hela 18 stycken... denna TA21 är en mycket elegant modell

Ovanligt men väldigt snyggt med plåtfälgar på Austin Healey

stor variation hos GMHKs fordon.

Broilergolfen Country var en kortlivad särling i slutet av VW Golf generation 2. det här är en av bara 558 utrustade som Chrome edition av en total upplaga på 3000 bilar av Golf Country.

Amazonägare väl förberedd på väderleken?

Polisamazon

och en Polis-145 hos 140-klubben

i samma ruta stod detta 144-par, båda från 1968 och båda högerstyrda.

Victoria Kavalier var en av många trevliga veteranmoppar som fanns på plats

Och ett lite mer ihållande regn får oss att ta skydd i GMHKs tält, där det bjöds på korv.

Dan Swerneborns bentleybaserade best har fått regnkappa.

Volkswagen 412 kombi från 1973, ingen storsäljare här som ny och mycket sällsynt idag

Så börjar utställare leta sig mot utgånge vid dagens slut.

Fin Simca 8 med cabrioletkaross från Facel

Ovanlig ALfa romeo 2600 Sprint

och Spiders