Bild
Nästa artikel

Tyska prototyper

16 november 2014

En BMW 2000CS "hajnos" cabriolet hade varit något. Men bara ett enda exemplar byggdes på prov, av Karmann.

Karmann gjorde även en snygg Audi 90 cabriolet 1967

En liten nätt bil byggd hos Wendler 1952. Det här var tänkt att bli en egen modell hos Neckar som byggde Fiat på licens i en NSU-fabrik.

Den här bulliga saken kallades DKW F855L men sattes inte i produktion

Wanderer tog fram en mindre bil 1938 som kallades W24Z. Prototypen byggdes hos Reutter men någon lill-Wanderer blev aldrig av för märket ströks året efter ur katalogerna.

Men innan Hitler stängde Wanderer så hann man göra en prototyp till som kallades W30 våren 1939.

Edmund Rumpler var flygplanskonstruktör från Österrike men verksam i Tyskland. Efter första världskriget sadlade han om till att bygga bilar som var smått okonventionella. Han var pionjär i att implementera aerodynamik på automobiler men de droppformade Rumplerbilarna blev ingen framgång. 1926 försökte han dock satsa på en mer normal bil som kallades Ru6A men inte heller den blev någon succé.

På femtiotalet dök det upp massor med mikrobilar. Messerschmitt, Heinkel, Kleinschnittger är de mer kända av dom, och detta är prototypen till något som kallades Daus 1954

Tillbaks till Karmann, och en taklös Opel Olympia 1967 gjord i ett exemplar.

Wankelmotorn kom, sågs och försvann i början av 70-talet. Oljekrisen 1973 dödade effektivt all vidareutveckling av den revolutionernade motorn, efter det var det i stort sett bara Mazda som hängde kvar vid konceptet. Men så sent som 1977 utvärderade Audi motorn i denna prototyp.

En Volkswagen som egentligen inte är tysk. Projekt BY var en kompakt bil som var snäppet mindre än den då nyligen lanserade lilla Gol, i Brasilien 1980.