Bild
Nästa artikel

Båtgubbar i Linde

Båtar är också kul. Speciellt om de har tändkulemotor

Per Andersson i Lindesberg tipsade oss om Råsvalen. Först fattade vi ingenting, men det klarnar snabbt när vi väl hamnade hos Lennart och Sven, två gentlemen med känsla för båtmotorer, råoljemaskiner – och framför allt för den låga, stålsnygga Råsvalen. För en båt är det. Hon byggdes 1914 som timmerdragare och genomgick ett antal stadier innan hon mödosamt fick livet tillbaka på 1990-talet genom Lindesbergs Turistbåtförening. Föreningens eldsjälar hittade det 12,20 meter långa skrovet – för så mer var det inte frågan om – i Sollentuna. På två år byggdes salong, styrhytt och tusen andra saker. Motorn är en 25-hästars tändkula av fabrikat Säffle. Halva styrkan står i maskinrummet när Lennart sätter fyr. Vi andra står utanför men blir varse när maskineriet slår igång med en knall. Hinken som sitter över skorstenen (heter säkert något annat på båtspråk) skjuter iväg som en projektil. Sedan står Säffle stampar takten, med en lugnande inverkan på alla omkring Råsvalen. Efter det blir det båtmotorer. Konstiga, vackra, funktionella. Det knäppaste hänger i taket, en svensktillverkad ”jätteåra” som krigmakten använde sig av. Ser mer lämpad ut för drift av bananbåtarna i Barna Hedenhös. Elsjälar är det. Mycket jobb och lite pengar in. Som all verksamhet av den här sorten. Ta en tur i sommar! Du hittar all information på: http://www.msrasvalen.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.