Bild
Nästa artikel

Bilder efterlyses!

17 juli 2010
Våra husbilar är mysterier på många sätt. Ta det faktum att ingen tycks ha fotograferat dem då de var nya...

Loppisbesöken har det goda med sig att husbilsforskningen tagit ett skutt framåt. Eller om det var på ett av de många cafeér vi trakterat. Det är mindre viktigt. Det riktigt väsentliga är att vi alltså hittade och bläddrade i en Teknikens Värld från 1954, med ett reportage från S:t Eriksmässan i Stockholm. Brallis i helbild, förstås, men strax intill – wow! På mässan en Goliath-husbil med utfällbar bodel av rent amerikanskt snitt. Förutom ett hastigt uppflammande habegär, av det extrema slaget, väcktes en del funderingar. Finns det husbilar äldre än våra som gjordes 1963 och 1965? Att påstå att något är äldst, först, snabbast är att ge sig ut på tunn is. Klart det finns fler riktigt gamla husbilar, om man med husbil menar en ombyggd skåpbil eller en lastbil eller pick up som fått en bodel fastspikad på flaket. Och dit får väl den störtsköna Goliathen räknas. Man ska aldrig uttala sig tvärsäkert, men frågan är ändå om våra vagnar är de äldsta? Då menar vi husbilar som en egen fordonssort, eller helbyggda som de kallas i dagens vokabulär. Tills vi fått in mer uppgifter får löpsedeln från Expressen lördagen 18 september tala sitt tydliga språk. Tidningen visade då upp Ramsele-husbil nummer två, i det utförande som de serietillverkade vagnarna sannolikt skulle ha haft. Man hade klara problem med att hitta ett beskrivande ord, men kom fram till ”husbil”. Var det första gången ordet användes i svenska språket? Något som förbryllar oss längs vår resväg är INGEN säger sig ha sett någon av husbilarna då de var i bruk, på riktigt så att säga. Att INGEN har ett kort i sitt album. Det är ett stort mysterium. Familjen Johannesson själva var sparsamma med filmrullarna och utöver dessa få instamaticsnäpp finns bara några enstaka bilder. Har du bilder? Hör av dig! 08-736 12 46 eller sverigeresan@gmail.com