Det som började som en ren styrkedemonstration slutade med ett tappat handtag.
Det har utkristalliserats två läger i gruppen. Det är 92 mot 95. 92-falangen vill gärna framålla en överlägsen väghållning, ett smått löjeväckande påstående som endast kan kväsas på ett sätt. Det sker i en av de mer sugande backarna i trakten av Huskvarna och kräver inte ens en nedväxling. Den 1700 kubik stora motorn höjer nätt och jämnt på rösten när den med utsökt lätthet ångar förbi 92:an som tycks ha lim under hjulen.
Därmed slutsnackat.
Tills Anders stannar på Gyllene Uttern och tittar ut ur holken, aningen vit i ansiktet.
– Dörrhandtaget föll av!
I stekhettan väljer 92-teamet att långa sträckor köra med öppen dörr. I omkörningsögonblicket slog den igen med dunder och brak, varpå 92:ans handag med lås och allt slungades in i kupén.
Bristande byggkvalitet kan vi konstatera och vad värre är: handtaget är långt ifrån av rätt årsmodell. Det blev med ens väldigt tydligt.
Hoppas loppisen i Vadstena har ett av 1963 års modell.