Story

Porsche 75 år!

 

Nästa artikel
Porsche i nummerordning
räkneverk

Porsche i nummerordning

Publicerad 1 maj 2020
Några av Porsches mest kända nummer är 356, 550 och 911, men vad kom därimellan?
Porsche har gjort så mycket mer än sportbilarna dom är kända för. En stor del är konstruktionsuppdrag åt andra som till exempel Volkswagen.  Men hur många känner till att dom gjorde en turbomotor redan 1938? (typ107)

Ferdinand Porsches verkstad var i huvudsak en ingenjörsbyrå, och han själv började som slags konsult hos Lohner i Wien. Porsches "typ1" var just en elhybrid hos Lohner 1898.

Några intressanta punkter ur nummerlistan.

typ 24 - Trehjuling åt Zündapp
typ 50 - Framaxel till Triumph Gloria
typ 95 - Busschassi till Daimler-Benz
typ 125 - Ett vindkraftverk
typ 148 - Gengasaggregat
typ 224 - Utvärdering av Rolls-Royce Merlinmotor
typ 294 - Bindingar för skidpjäxor
typ 348 - Maskin för göra torvbriketter
typ 611 - Växellåda åt Ferrari
.
.
.
.
.
typ 2603 - cockpitdesign för Airbus

Hela listan är intressant och bitvis överraskande läsning - Här är den!

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Porsches fjäderlätta
fjädervikt

Porsches fjäderlätta

Publicerad 16 oktober 2022
Hur mycket kan man banta en racerbil? Porsche tog reda på det 1968

Porsche 909 Bergspyder togs fram för en enda sak - den skulle vara snabbast uppför en backe. Reglementet stipulerade att motorn skulle vara på 2 liter, sen var det ganska fritt.

En 2 liters boxeråtta hade man - den gav 275 hästkrafter sattes i mitt i en ram av aluminiumrör. Stål användes inte någonstans på Bergspydern - inte ens i skruvar eller muttrar! Det var ju för tungt. 

Hjulupphängningar och fjädrar gjordes i titan. Bränslepumpen togs bort, istället använde man en trycksatt sfär i titan för att leverera bränslet. Den vägde 660 gram! 

Till och med i elsystemet jagade man varje gram. Batteriet var inget blybatteri utan bestod av ett element av silveroxid. Likaså var elkablarna gjorda i hårstråtunna silvertrådar istället för vanlig koppar. Karossen gjordes i supertunn glasfiberarmerad plast, den vägde blott tio kilogram.

Färdig för start tankad och klar vägde Bergspydern 375 kg. Det i kombination med den 275 hästar starka åttan gav prestanda som en kanonkula. 0-100 gick på 2,4 sekunder!

Två Bergspyder gjordes men deras karriärer var kortlivade. Höstsäsongen 1968 dominerade de totalt i backtävlingar, men året efter bestämde sig Porsche för att satsa fullt på att köra banracing istället.


 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Porscheparad på Le Mans 1953
gatracer

Porscheparad på Le Mans 1953

Publicerad 16 maj 2022
Porsches nykomling 550 Spyder inte bara visades upp på en motorbana, den kom att dominera dom under de följande åren.

Type 550 Spyder var Porsches första egentliga racerbil, man började rita den 1952 och först gjordes 15 prototyper för test och att användas av Porsche själva i tävlingar.
Modellen debuterade officiellt på Parissalongen 1953.  
Vad man fick beskåda där var en låg slank kaross, med en boxerfyra på 1,5 liter monterad framför bakaxeln. Med dubbla kamaxlar, dubbla Solex PJJ förgasare och dubbel tändning gav den i första versionen 105 hästkrafter.  Det räckte gott och väl för en bil på dryga 500 kilo.  
Det dröjde inte länge innan 550 Spydern visade vad den gick för.  Första tävlingen den officiellt deltog i var Eifelrennen på Nürburgring i maj 1953 - där vann den.

På Le mans 24-timmars senare samma år vann också en 550 likaså segrade modellen i Carrera Panamericana.

Det var i grunden en racerbil, som man ändå kunde köra till och från banan med, så ingen var riktigt den andra lik.  Fabriken modifierade bilarna efter önskemål och hur dom skulle användas. Karosserna handbyggdes hos Wendler i Reutlingen.  
Den sista 550 Spydern gjordes den 29:e juni 1956, nu hade man börjat utveckla en ny fabriksracer, 718. Då hade man byggt 90 stycken 550 inklusive prototyper.  Begagande 550 blev många år framöver populära för privatförare att tävla med.  
Porsche var redan ett känt namn i USA och importören Hoffman ville såklart sälja 550 där.  33 stycken av de 90 skeppades över dit.  Bland dom den kanske mest kända enskilda Porschen i historien - 550 Spydern med chassinummer 0055.   

Den kom att döpas till Little Bastard av sin nya ägare som hämtade ut den från Competition Motors den 21:a september 1955. Han namn var James Dean och just då hetaste namnet i  Hollywood.  Bara nio dagar senare omkom han tragiskt i Little Bastard på väg till en tävling i Salinas 30 spetember . 
  

 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.