Nästa artikel
Svenska Solon
före sin tid

Svenska Solon

Publicerad 14 maj 2020 (uppdaterad 14 maj 2020)
Solon var hybridbilsprojektet som kom av sig - innan hybridbilarna slog igenom.
Egentligen är hybriddrift inget nytt på fordon, de första elhybriderna byggdes redan i slutet av 1800-talet.  De tidiga bilarna blev aldrig någon framgång, både elmotorer och förbränningsmotorer hade låg verkningsgrad då, och det blev tunga och komplexa drivsystem av dom tillsammans.

Men därifrån hoppar vi fram till början av 1990-talet och en reklammakare, född i Tyskland men uppvuxen i Sverige. Hansi Kobes hade den ovanliga kombinationen av att vara konstnärligt och tekniskt utbildad. Med en grundplåt på en miljon från Naturvårdsverket skulle det byggas en prototyp till en modern miljöbil.

Men det kommer man inte långt på med att utveckla en helt ny bil från grunden, fler investerare behövdes och projektet lät  intressant för många. Bland annat Lars-Åke Moureau (pionjär med 3D-cad teknik i Norden med bolag som Autodesk, Autocad) En lämplig lokal hittades i Uddevalla, nästan bredvid Volvos fabrik där. 

1992 hade man tagit fram en bil som såg milt sagt iögonfallande ut.  En glasfiberkaross med saxdörrar - på samma vis som senare kom på Koenigsegg.
Tjänstevikten var runt 1300 kilo vilket är lågt för biltypen. Den var tvåsitsig och tänkt  vara en slags praktisk stadsbil - fast i första hand var det en prototyp.

Lika speciell var den under skalet också.  Mellan sätena fanns ett natrium/nickelkloridbattei som hade en kapacitet på drygt 17kWh. Den samverkade med en liten trecylindrig dieselmotor, utvecklad just för Solon. Förbrukningen uppmättes till 0,3liter/mil.

Uppståndelsen var enorm vid premiären 1994, hybridbilsteknik var något helt nytt - eller återuppstånden teknik som skulle kunna revolutionera hela motorvärden.

Men ganska snart lade sig uppståndelsen, man behövde få in mer finanser i Solon AB. Man ville även utveckla en fullt fyrsitsig modell,  men det gick trögt med det och hela projektet gick kräftgång en period.  Man tog även kontakt med både Volvo ooch Saab att sälja in tekniken, men det vann inget gehör.
Det byggdes några till Solon 2000 som den kallades, närmare bestämt sju stycken innan företaget avvecklades. 

Rasket såldes till en firma i Tyskland. Allting från formar ner till kontorsmaterial hämtades med nio lastbilar en sommardag 1996.

Året efter kom Toyota Prius, världens första massproducerade hybridbil. Med den blev det definitivt var framtiden var på väg, men tänk om Solon hade lyckats?
Om man hade fått ett samarbete med Volvo eller Saab att göra tekniken i storskalig produktion - då kanske hybridbilsboomen startat i Sverige istället för Japan, tänk om...      
 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.